Regionális Diákszínjátszó Találkozó
Pécs
/Folytatás/
Említettem,
hogy van még előadás, amit volt szerencsém látni a találkozón. Ezekről
szeretnék írni pár sort.
EgyEtMás Vándorszínház: Száll a
kakukk fészkére című előadás
Picit
ijesztően hatott a műsorfüzetben, hogy két órás produkció következik, két
felvonásban. Mi, lusta nézők ugyanis hozzászoktunk az átlagban 45 perces
produkciókhoz. Ez az ijedtség azonban hamar elmúlt belőlem.
Pusztán már
a díszlet sejtette velünk, hogy klasszikus színházi formanyelvet használ a
társulat. Egy egész elmegyógyintézeti kórterem épült fel előttünk,
hangosbemondó-szobával, irányítópulttal, mindennel együtt.
Nagyon
pontos, precíz, egymásra épülő színészi játékot láthattunk mindenki részéről.
Két órán keresztül sikerül fenntartani a feszültséget a színpadon, ami igen
nehéz feladat, de ez a játék ékes bizonyítéka annak, hogy megfelelő
koncentrációval, egymásra figyeléssel, nem lehetetlen.
A figurák
végig hitelesek maradnak, nagyon szépen és finoman bánva egy-egy gesztussal.
Senki nem tér el attól a figurától, amit az elején elkezdett felépíteni, és a
fokozás eszközével, finoman adagolva, folyamatosan fejlődnek valahová ezek a
karakterek. A hitelesség az összes megszólalásra is vonatkozik.
Az előadás
vége bővelkedik meghökkentő elemekben, a fiatal srác öngyilkossága az
irányítópultban már-már túlságosan naturalisztikusnak is mondható. Az egy picit
hatásvadász megoldásnak mondható, ahogy az indián fiú letépi magáról a ruhát,
de több reflexiót végighallgatva, sokaknak igenis hozzátartozott ez is a
katarzis megéléséhez.
A legvégén
repülnek ránk ablakszilánkok is, az indián fiú szétrobbant mindent maga körül,
és ettől tűnik visszatekintve a játék naturalisztikus elemekben bővelkedő
előadásnak.
Nagyon
pontos, nagyon szép előadás volt, egy percet sem unatkoztam a két óra alatt.
A pécsi P.D.F Gimi: Semmi című
előadása
Számomra úgy
tűnt, hogy az előadás alapszituációja: egy fiatalokból álló nyomozóbizottság
tájékoztatója, arról az eseményről, hogy valahol, egy csoport felépített egy
halmot, amelyben mindenféle számukra fontos dolgot halmoztak fel.
Ez a
szituáció, a történet elmesélésén túl, nem igazán ment tovább. Nagyon közvetlen
játszók mesélik a történetet, de a felszínen maradva. Nem találtam, vagy csak
némely esetben (gitáros lány ujjának elveszítése) viszonyt a fontos dolgok és
az azokat halomba adók között. Pedig azt hiszem ebben a helyzetben
elengedhetetlen volna mélyebben megvizsgálni azt, mit jelenthet egy fiatal
lánynak odadobni a szüzességét, egy másiknak kiásni halott testvérét, egy
harmadiknak levágni a mutatóujját, vagy csak azt a szandált beadni a közösbe,
amiről hónapokig álmodoztunk. Vagy csak azt a helyzetet körüljárni, hogy mi
mindent veszítettek a történet szereplői, és mi mindent kaptak egyúttal. Vagy
csak egyszerűen arról gondolkodni, hogy miért!
Másrészről
viszont az is igaz, hogy hátborzongató az a közömbösség, amivel a fiatalok
hozzáállnak a némely esetben borzalmas tetteikhez. A közömbös lét problémáját
pedig rettentő aktuálisnak érzem.
A színpadon
mindenki Pierre Anton volt, ezáltal mi is a nézőtéren. Úgy gondolom érvényes
gondolat ez, hiszen olykor-olykor mindannyian elmerengünk azon, vajon van-e és
ha van, akkor mi értelme az életünknek. Ez a gondolat tehát érződik a játékból
és nagyon fontosnak tartom.
Mégis jelentéktelennek
tűnik a színpadon, hogy ki az a Pierre Anton és miért mondd ilyeneket az
osztálytársainak, hogy „semminek semmi értelme ezen a világon”, miért dobálja
őket szilvával minden reggel, stb…
Nem voltak
egyéni színek az előadásban, nem ismertem fel különböző egyéneket a játékból,
de valószínű ez a viszonynélküliségből adódik.
Nincs tétje
az előadásnak, nem tudom mi célból adták elő a játszók. Talán azért látom így,
mert nincs kidomborítva az a vezérvonal, ami mentén a csoport gondolkodni kezdett
a műről.
Annak
viszont nagyon örültem, hogy egyértelműen látszott a csoporton, hogy cseppet
sem értenek egyet a „semminek sincs értelme” gondolattal, és ennek hangot is
adnak az előadás végén, épp ennek a tézisnek a megfordításával: „Mindennek van
értelme, és igenis mindent ki kell próbálni!”
Nagyon laza
és felszabadult játszókat láttam a színpadon, akik örültek, hogy ott vannak a
nézők, örültek, hogy színpadon lehetnek, és örömmel meséltek nekünk. Úgy
gondolom, ha valaminek van, akkor ennek igenis nagyon sok értelme van! J
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése