Regionális Diákszínjátszó Találkozó
Pécs

            Három középiskolás csoporttal ( Színjátszma, Thea Türr, PSG Színkör) indultunk Pécsre, március 14-én, hogy 4 napon keresztül csak színházzal foglalkozzunk.
Az időjárás igazán mindent megtett azért, hogy megnehezítse az odajutásunkat, de nem is baj, hiszen minden, amiért küzdenünk kell, jobban esik a végén.
 Mi nem adtuk fel! Minden hóviharban megtett lépésért hősi oklevelet ígértem a diákoknak. Ezekkel még tartozom nekik! J
Könnyen lehet, hogy beszámolóm erről a találkozóról kevésbé lesz szakmai jellegű, mint személyes hangvételű. Mentségemre szolgáljon, hogy annyi különböző érzelmi viharon estem át ez alatt a négy nap alatt az előadásoknak köszönhetően, hogy nehezen tudnám elkerülni a szubjektivitást. Nehéz lenne, hiszen ezen a fesztiválon nézőként voltam jelen, és mint rendes, kedves, aktív néző, örömmel hagytam magam átvezetni állapotokból állapotokba.
Nem ígérem, hogy időbeli sorrendben haladok majd végig a látott előadásokon, és nem is tudok mindegyikről beszámolni, hiszen kísérőként is érkezvén a találkozóra, néhány előadásról le kellett hogy maradjak.
Müszi- MaSchine-Eck: Hamletgép című előadása.
Annak ellenére, hogy az előadás telis tele volt nagyon jó ötletekkel, és izgalmas megoldásokkal, a nagyon erős játszókról nem is beszélve, a hatás nem igazán ért el hozzám.
Egyetértek ugyanis a szakmai beszélgetésen elhangzottakkal, miszerint ebben az előadásban több ponton is tisztázatlan műfaji, formai keveredések voltak felfedezhetők. Amelyek miatt a játék esetleges maradt számomra és zavaros. A performance műfaj áll a legközelebb a játékstílushoz, mégis nem pontos elkülönítések mentén, karakterek építése is zajlott előttem. Amelyek viszont ott lettek hagyva félkész állapotban és nem történt velük aztán semmi. A civilség és a színpadi karakterek keverése nem feltétlenül kell, hogy zűrzavart keltsen a színpadon, de az volt az érzésem, hogy maguk a játszók sem értik minden ponton, hogy mit miért csinálnak. Az egyik többször használt elem viszont elérte nálam a kizökkentés és a meglepetés hatását, ez az elem, a komplett fúvószenekar beemelése. Ők következetesen jelentek meg, mindig a maguk civilségében, a szűk hely miatti civil zavarukban és ügyetlenségükben. (Hatalmas tubával valóban nehéz lehet indulót fújni alig félméternyi helyen.) Nagyon sokat kuncogtam rajtuk. Talán a bennem támadt zavar miatt nem ért el nálam hatást, a most nagyon aktuálisnak mondható tűntetés jelenet sem.
A játszók nagyon erős színpadi jelenléte azonban semmiképp nem vitatható. Felkészült és magabiztos színjátszók benyomását keltették. Jó volt nézni őket. Kiváltképp Hanna monológját egy palackról a legelején. Nagyon szép hangjával, nagyon pontosan felépített játék volt.
Ja, és a nylon mögött történő dolgok engem nagyon megleptek. Mindenre számítottam, csak arra nem. Remélem ezzel felkeltettem mások kíváncsiságát is! J
 A zavar ellenére, összességében azt mondom, jól éreztem magam ezen az előadáson.

Dombóvári Galéria 5.0 nevű csapat Gimnasztika című előadása
Nagyon sajnáltam, és sajnálom még most is, hogy bár a nézőtéren ültem, lemaradtam az egész előadásról. A negyedik sorban találtam helyet, és odáig már nem jutott el a játszók egyetlen fontos hangfoszlánya sem. Néhány mondatot hallottam csupán, amiből nem tudtam összetenni semmit a játékból. A nyitó jelenet, amit viszont jól láttam és hallottam is, nagyon szórakoztató volt. A nézőtérről érkező, beépített játszók által keltett zavaró hanghatásokat (telefon megcsörrenés, chipses zacskó csörgése stb…) nagyon hitelesen reagálta le a színpadon a szerepet játszó fiú, minden túljátszás és illusztratív rápakolás nélkül.
 Aztán számomra már csak foszlányok maradtak. Mindenképp tanulságként fogalmazható meg, hogy valóban igaz az a rendezők által sokat emlegetett dolog, hogy sok-sok néző veszthető el a figurák hallhatatlansága miatt. Egy idő után már elfáradtam, hogy erős füleléssel elkapjak néhány információt.
Szamócák csoport: Éva tragédiája
Nagyon szerettem a játszókat és az előadást. Tele volt nagyon sok izgalmas ötlettel az előadás, és azt is nagyon szerettem, hogy a lányok nem hagyták magukat, fiú hiányában hoztak egy textil Ádámot magukkal. Talán ha a játszókban több magabiztosság van, és koncentráltabb színpadi jelenlét, akkor erősebbek lehettek volna a jelenetek.
Az jutott eszembe az előadás kapcsán, hogy milyen hasznos lenne minden diáknak így tanulnia az iskolában. Madách Ember tragédiáját mivel lehetne közelebb hozni a tizenévesekhez, ha nem ezzel a módszerrel. Frissek lesznek a színek, megtöltődnek élettel, és játék lesz belőle.
Müszi-Placcs-Eck: Placcs című előadás
Zavarban voltam a nézőtéren, miközben néztem az előadást. Elsősorban azért, mert nagyon sok szöveg hangzott el a játszók szájából, miközben megtörténtséget nagyon ritkán éreztem. Hosszú volt az előadás azért is, mert néhány esetben háromszor annyi ideig húzódott egy-egy jelenet, mint amennyit türelemmel elbírok viselni. Illetve nagyon magabiztos és erős játszókat láttam a színpadon, nagyon sokat beszélni, és sokat érezni, ám ezek mellett testi megformáltságot, testeket alig.
Ami a legfontosabb viszont, hogy magányosnak is éreztem magam. Úgy éreztem, hogy hívatlanul érkeztem a nézőtérre. Azért gondoltam ezt, mert az előadás némely pontján úgy láttam, hogy egy szűk csapat belső poénjaiból táplálkozó nyelvet hallok és látok, amit én természetesen nem érthetek, hiába erőlködök.
Kivétel ezek alól a pillanatok alól, amikor a csapat kórusban énekel, mert azok az énekek számomra elemi erővel törtek fel, és én is köztük éreztem magam.
Az őrült elnök morgása és fel-alá járása is izgalmat keltett bennem, lehet, hogy azért, mert hirtelen dinamikát kapott a test is, hang is, ezáltal a játszó jelenléte is. Azt élvezet volt nézni is.
Egy biztos, úgy szeretnék olyan szépen énekelni, mint ők! J

Janus SR-Eck: Balkán című előadása
Nagy öröm volt nekem, hogy a West-Balkánban történt tragikus eseményekre nem egy katasztrófa-helyzet után kialakuló megemlékezés jellegű reflexió született.
Olykor könnyesre nevettem magam, olykor elszégyelltem magam, a végeredmény pedig, egy nagy pofon nekem.
Irigylésre méltó, ahogy a játszók végig, maximálisan hitelesen mozognak a hirtelen váltó szituációkban. Egyetlen túljátszott karaktert sem láttam, egyetlen mesterkélt megszólalást sem hallottam. Fiatalok voltak, frissek, dinamikusak, mindenből pont tökéletes arányban.
Nem tudom pontosan, hogy milyen tréningeken vesznek részt, annyi bizonyos, hogy valami nagyon jó módszert alkalmaznak a hitelesség és az igaziság megőrzésére.
Nagyon rosszulesett, amikor ki kellett mennem a teremből, és ott hagytam a lányt. Kísértet volt ő nekem, aki csak áll és vár, ki tudja még mennyi ideig, várja, hogy hátha egyszer elmagyarázza neki valaki, hogy történhetett ez meg. Ha megérti, akkor könnyebb lesz? Azt sem hiszem.
A végén én már éreztem a tragédiát, de hagyták, hogy én jussak el idáig ha akarok, nem az előadás táplálta belém. Az előadás alatt egyetlen percig sem éreztem, hogy itt tragédia születik. Könnyesre nevettem magam, ezáltal elemelt a problémától. Működött.
Szóval rettentő közel került hozzám ez az előadás, és töménytelen gondolatot ébresztett bennem. A - „borzalmasan kevés itt a levegő”- mondat azóta is eszembe jut néha, és kiráz a hideg. Eltaláltak engem.

Itt most egy időre befejezem beszámolómat, de nem végleg! Van még egy-két előadás, amiről szeretnék még írni pár sort. Szóval hamarosan találkozunk! J

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése