Szubjektíven a
Dél-Dunántúli Regionális Diákszínjátszó
Találkozóról
2013. március
14-17 között három csoportunkkal vettünk részt
a találkozón, ahová előre megfontolt szándékkal
érkeztünk, magam részéről azért,
mert Tóth Zoltánnal (az Escargo Hajója
„alapvetően mindenért felelős” tagja) való
megismerkedésem a 2012-es RDT-n Győrben nagy megdöbbenést
okozott, miszerint „Jé, egészen máshogy
közelítünk a színház felé, és
mégis ugyanolyan végeredményre jutunk”. No nem
arról van szó, hogy nincsenek ízlésbeli
különbségeink, vagy hogy ugyanazt a formanyelvet
működtetjük. Olyan ez inkább, mint amikor Barba
elindul színházi antropológiai útján,
és rájön, hogy vannak alapelvek, melyek kultúrától
függetlenül ugyanolyanok világszínházi
viszonylatban. Hogy ennek nálunk milyen konkrétumai
vannak, még nem tudom, de a kialakulóban lévő
szakmai kapcsolat idővel talán majd rávilágít
ezekre. Mindenesetre most úgy döntöttünk,
átkérjük magunkat Dél-Dunántúlra,
és így is közelebb kerülhetünk egymás
munkáihoz.
Nem csalódtunk.
Diákjaink (és
én is, illetve kolléganőm, Herczeg Diána is)
rengeteget tanultunk az előadásaikból, és a
szakmai zsűri (Jászay Tamás, Perényi Balázs,
Regős János) meglátásaiból. És
mindezek mellett remekül éreztük magunkat, és
éppen úgy indultunk haza, ahogyan egy nyári
sátortábor után megy haza az ember – tele
érzelmekkel, tömény megtörténtséggel,
és azzal, hogy újra vissza akarunk menni. Pedig itt
éppen tomboló tél volt.
Szalai Ádám
szervező, csoportvezető, fesztiválmindenes
Alább szeretnék
néhány gondolatot, kritikát megosztani az
általam látott előadásokról, meg úgy
általában, a színházról és
a színjátszásról. És ezt, mivel
iszonyatosan jól éreztem magam, szubjektíven
teszem. És nem minőségi sorrendben. Mert hogyan is
lehetne olyat...
Számomra az egyik
legüdítőbb élményt a Janus SR – Eck nevű
formáció Balkán című produkciója
jelentette. Szerkesztésmódja, frissessége,
humora nagyon-nagyon közel áll hozzám, és
megmondom őszintén, irigykedtem is kicsit az előadás
miatt. Jó ívű előadás volt, minden ízében
mai underground-érzést közvetített, és
színházi hatásmechanikáját
tekintve is nagyon érdekes „pofánverés”
volt. Az előadás szándékai szerint egy nem
annyira régi (vagy kiemelt híre miatt időtlenebb)
eseményre reflektál – a West-Balkánban történt
tragédiára. Sok olyan „reflexiót” láttam,
ahol egy tragikus történésre szomorú
feldolgozás, vagy egyfajta „propaganda-jelleg” válaszol,
miért is? Megemlékezés vagy prevenciós
célzat által vezérelve. Itt valami gyökeresen
más történik. A felvetett problémára,
annak tragikussága ellenére a humor, az irónia
válaszol, és ebben a válaszban eltűnik az
„alapanyag”. Éppen ezért működik. Mert az
előadás alatt egy percig sem gondolkodom azon, hogy „ez
bizony tragédia”. És azon sem, mi történt
a valóságban. Elemel, és megnevettet. Esetlen
figurákon, kallódó karaktereken keresztül
meséli el, amit akar, és nem akarja, hogy „komolyan
vegyem”, éppen ezért véresen komollyá
válik. Mindezt úgy, mintha a youtube-on böngésznék
– nincsenek folyamatok, csak felvillanó hangulatok, de azok
profi tolmácsolásban. A veszély tényleg
az, hogy a diákszínjátszó tud-e úgy
humoros maradni, hogy közben nem akar humoros lenni. A két
stand-up-comedy figura pedig igazi mai Hacsek és Sajó.

Balkán
Hasonlóan
fantasztikus élményben volt részem a Sramó
Gábor és Tóth Zoltán rendezésében
született Originál Láger kapcsán. Ez az
előadás is megérne pár kört, én
most csak a legfontosabbakat futom le. Háy János
szövegeivel dolgozott a csoport, és végig az járt
a fejemben, miért nincs egyetlen hiteltelen mondat sem az
előadásban. Merthogy a magyar filmek, amikor nagyon
realisták, vagy az életet utánzók akarnak
lenni, akkor egyetlen hiteles mondatot sem produkálnak. A
hétköznapi élet szituációit
színpadra vivő diákelőadásokban még nem
találkoztam ennyire hiteles, igaz szövegmondással.
Bár, itt meg kell jegyezni, hogy volt egy lány az
előadásban, aki a káromkodások hevében
káromkodva káromkodott, vagyis rápakolt a szavak
„káromkodó-jellegére” (nyomatékkal és
grimaszokkal), ezért azok inkább taszítóvá,
vagy „hú, de nagyon ki mered mondani”-jellegűvé
lettek. Az előadás többször ismétli ugyanazt
a dramaturgiai megoldást, éppen ezért egy idő
után kicsit fárasztó lesz, vagy már csak
megmosolyogja az ember ugyanazt az elemet.
Rendkívül
sokoldalú a társaság, éppolyan jó
a groteszk és ironikus formavilágban, mint a zenében,
vagy a finom színészi eszközök
alkalmazásában. Jó osztály, szinte
egységesen tehetséges emberekkel. Talán ebben
rejlik egy veszélyforrás, ami persze jó
műhelymunkákkal, a fiatalok nyitottságának
megtartásával biztosan kiküszöbölhető.
Ez pedig nem más, mint az, hogy művésznek lenni és
művészkedni nem ugyanazt jelentik. Az előzőt az alázat
és a brooki értelemben vett folyamatos fejlődni akarás
jellemzi, utóbbit az allűrök és modorosság
magunkévá tétele, valamint a panelek rutinszerű
használata. A csapat tagjai most még egyéni
színekkel rendelkeznek, nálam jobban senki nem lehet
kíváncsi egy következő előadásukra!
Originál Láger
A Galéria 5.0
dombóvári csoport előadása zseniális
színészi nyitányt mutat fel. A főszereplő fiú
játéka, ahogyan megzavarják őt a nézőtérről
érkező hétköznapi zajok (mobil, chipses zacskó,
későn jövők), egy teatralitásában
önreflexív játék lehetőségét
villantja fel, a későbiek során azonban ez az íz
elveszik, és töredékes szerkesztésmóddal
kerülnek elő különböző élethelyzetek,
konfliktusok, hangulatok. Ezekben sok remek ötlet van, a
szerkesztés azonban kicsit szétszórva hagyja
ezeket az elemeket, én sokszor nem hallottam a szövegeket,
főleg a nagy monológokat, melyeknek az értelmezés
szempontjából kiemelt fontosságot kellett volna
tulajdonítanom. Amikor azonban érthetők a játszók,
akkor jó ritmusérzékről, összeszokottságról
tesznek tanúbizonyságot, akkor is, ha egyszer láttam
egy játszót elnevetni magát. De még ez is
belefért, mert erősen érzékelhető volt a
végeredményen Farkas Attila csoport-pedagógiai
munkájának eredménye – jó csapatot
kovácsolt.
Hamletmaschine
Az Andris és a
Csajok csoport szerkesztésmódjában éreztem
egy kis „döcögést”. Néha egy-egy
jelenetre nehézkesen úszott rá egy következő,
jelentős ritmustörést okozva az előadásnak. Nehéz
egy improvizált szöveget megtartani első elhangzásakor
tapasztalható frissességében, és ezt ezen
az előadáson is éreztem néhol.
Engel Mária
darabjáról (Jelenetek) a hóhelyzet miatti
káosznak és szállásfoglalási
nehézségeinknek köszönhetően sajnos ki
kellett jönnöm, de amit láttam, az olyan érzetet
keltett bennem, mintha egy régebbi világ ütközött
volna a fiatalok útkeresésével. Számomra
kicsit lötyögött az előadás a szereplőkön,
de tudom szeretni az ilyen szerkesztésű (pláne a film
világára hajazó) előadásokat. Talán
kicsit több bátorság és „pofátlanabb
humor” a másolt modorosság helyett frissebbé
tehette volna az előadást.
A Szamócák
csoport Éva tragédiája című darabja
nagyon kellemes élményem volt. Igazi vidám
együttlétet, a próbákon megélt sok
marháskodást sejtetett a produkció. Eszembe
juttatta Leszkovszki Anna (Petőfi Kvartett, Sárbogárd)
tavalyi rendezését, mely hasonlóan csak
lányokkal dolgozta fel Madách művét. Rengeteg
jó ötletet és szerethető humorú
megszólalást vonultatott végig az előadás,
bár a kintről beadott férfihangok nagyon bántották
a dobhártyámat. Érdemes a csoportnak több
fizikai tréninget csinálnia, hogy oldódjanak
testhasználatban és magabiztosabbá tegyék
megszólalásaikat, színpadi jelenlétüket.
A legegyszerűbb koncentrációs gyakorlatok is nagy
eredményt hoznak ezen a téren. Például:
nézz ki egy pontot, mutass rá, indulj meg feléje,
aztán menet közben szúrj ki egy másik
pontot, mutass arra, és indulj meg feléje. Vagy „told
át a tekinteteddel a széket a termen”. Vagy a
klasszikus gyakorlat – ökölbe szorított kezemben
egy pénzdarab, magam elé tartva. Amikor kinyitom a
kezem, a pénz zuhanni kezd, te pedig, aki velem szemben állsz,
el kell, hogy kapd. Stb.

Éva tragédiája
Megosztó, de
számomra sok szép színházi pillanatot adó
produkció volt a Hamletmaschine (Müszi-MaSchine Eck).
Cseri Hannát ebben az előadásban láttam
másodszor, de már szinte biztos vagyok benne, hogy
bármiben fogom látni, nehéz lesz nem őt
figyelnem játék közben. Gyönyörű hang,
furcsa, belülről jövő (jó értelemben vett)
őrültség, és mindig (még elrévedés
közben is) fókuszban maradó tekintet – remélem,
egy hosszú művészi pályafutás kezdete
ez. Az előadás sok hatáselemmel dolgozik, naturális,
realista és absztrakt elemek keverednek benne, igazából
nem jut el sehonnan sehová, de nekem éppen ez volt
benne az izgalmas. Mintha Hamlet barátommal hajóztam
volna Norvégia felé, csak a végén
megtámadtak volna a kalózok – rézfúvósok
alakjában. A nylon mögött (VIGYÁZAT,
SPOILER!!!) három perc alatt felépülő nézőtér
a 40(?)-50(?)-60(?) színjátszóval nagy
megdöbbenést okozott a lepel lerántása
után. Na, ezt még Puzsér Róbert is
10-essel jutalmazná!
Cseri Hanna a
Hamletmaschine-ban
Tölgyfa Gergely
Tavasz-a szép produkció volt, de számomra inkább
csak szép maradt. Yann Tiersen zenéi olyannyira
hatásvadászok, hogy nem mindig lehet vele egyenrangúvá
válni, ahhoz a zenei érzetből táplálkozó
intenzívebb érzetjáték szükséges,
és ezt a táncosok sem mindig tudták hozni. A
produkcióról eszembe jutott egy örök
hasonlatom. Ha egy izompacsirta fellép a színpadra, és
megemel egy teli sörösrekeszt, az nem elég a gonosz
nézónek, aki határátlépésért
megy a színházba (mert a hétköznapi életben
nem lép át határokat). Egy izompacsirtától
elvárjuk a mázsás súlyok emelgetését.
A produkció fiatal táncosaitól elvárta a
szemem az erősebb, intenzívebb jelenlétet, de ez csak
néhány pillanatban adatott meg, a dinamikusabb
részeknél. Az biztos, hogy a pre-expresszív
állapot feltérképezése hátra van a
diákoknál.
Komjáthy Gabriella
Keserű mesék a szívről című előadása
nagy falatra vállalkozott – két Molnár Ferenc
dráma esszenciáit fűzte egybe. A csoportpedagógiai
eredményesség vitathatatlan, hiszen a társulatot
látva az ember arra gondol, az életben náluk szó
sincs keserű meséről – mindig együtt látni
őket, nagy odafigyeléssel vannak egymás iránt,
és sokat mosolyognak. Talán a választott darabok
helyett, ha annak mintájára (allegóriájára
vagy azokból kiinduló asszociációira)
dolgoznak ki egy jelenetfüzért, a diákok is
otthonosabban mozogtak volna a játékban. Így sok
elmondott szöveg és kevés megéltség
jutott részül.
Aztán a végére
hagyok egy nagy PLACCS-ot. Bagossy László-Tóth Zoltán-Komlóczi Zoltán rendezése
után szétplaccsanva éreztem magam, persze jót
nevetek ezen is, mert Komlóczi Zoli személyisége egy igazán
laza, poénra mindig nyitott, de érző embert rejt
magába, és ez kárpótolt mindenért.
Az előadás számomra érthetetlen volt,
történések mozzanatait kaptam csak el, mert tele
volt üresjáratokkal.
ÜRESJÁRAT = pl. 1., a
színész nagyon érez belül, de ennek semmi
fizikális jele nincs 2., a színész jól
érzi magát a jelenetben, ezért hatszor olyan
hosszan csinál mindent 3., nem érnek új vizuális
vagy akkusztikai ingerek, sem a cselekmény nem mozdul előre.
Az aktuálpolitikai
viszonyokra adott reflexiók pedig kifejezetten erőltetetten
hatottak.
Mégis, amikor az
előadás felveti a groteszk formavilág lehetőségét
(mint az agresszív elnököt játszó lány
játékában), akkor velőig hatolóvá
válik, és amikor kórussá válik a
tömeg, megborzongok a jelenlétüktől.
Összességében
ennyit szerettem volna írni a látott produkciókról.
A zsűri teljesen reálisan értékelte a
látottakat, akkor is, ha nem mindig ért velük
egyet az ember. Például Perényi Balázsnak
volt egy mondata egy kevésbé jól sikerült
délelőtt után, ami nagyon megütötte a fülem,
és kicsit bántotta is pedagógus hajlamaimat. Az
hangzott el, hogy Pécs rosszul termel, rossz úton van a
színjátszás. Nagyon nem osztottam ezt a
véleményét, de elfogadtam, hogy így is
érezhet az ember néhány gyengébb
produkció után. És azt is tudom, hogy a
keménységet csak akkor engedi meg magának az
ember, ha olyasvalamivel áll szemben, amit nagyon szeretne
szeretni. És ha nem tud, akkor iszonyatosan kritikussá
válik.
És talán
megfontolás tárgya lehetne a külön a
diákoknak és külön a csoportvezetőknek
tartott szakmai beszélgetés, mert akkor a
csoportvezetők is elemibb beszélgetéseket
folytathatnának, és az őket érintő
problémakörökkel nem kellene azonosulni a diáknak,
aki ebben a korban magára veszi azt is, amit két
utcával arrébb a szomszéd falu füvéről
mondanak.
Senák