Amikor a pályázati felhívást megkaptuk, mely szerint lehet
jelentkezni az IETM ’World Cafe’
rendezvényére, akkor rögtön három dolognak kellett utánanéznem. Mi is az az
IETM, mit jelent a „’World Cafe’ format” és vajon az egyesületünk bele tartozik a
kritériumok által meghatározott halmazba?
A rendezvény pályázatában ez a leírás szerepelt: „A program elsődleges célja, hogy a világ minden táján a művészetek szigorúan vett kereteiből kilépő, nem-formális oktatást, közösségépítést, kulturális alapellátást stb. megvalósító programokról az érdeklődő szervezetek információt szerezhessenek, azokat hazai kontextusba átültethessék és nemzetközi partnereket találjanak, amelyek segítségével saját működésükben a művészeti programok lehetőségeit integrálni tudják.”
Gondoltam, ez rendben, művészeti iskolás oktatást és művészeti tevékenységet folytatunk, részt vettünk már számos közösségfejlesztést elősegítő programban, és olyan színházi előadásokat készítünk, sokszor a művészeti iskolás diákokkal együtt, ami reflektív a társadalmi problémákra, tehát ezt nekünk találták ki!
Megírtam a pályázathoz szükséges bemutatkozást, és szerencsére sikeres lett, tehát ott volt a következő feladat: felkészülni a prezentációra, utánajárni a ’world cafe format’ – nak és persze megjelenni a rendezvényen.
Az IETM honlapja rendkívül igényes és informatív, már csak azért is megérte foglalkozni a pályázattal, hogy tudomást szerezzek erről a szervezetről. Az ember, és jelen esetben egy ilyen típusú egyesület is, mint a Teleszterion Kulturális Egyesület, ilyenkor úgy érzi, minden nehézség ellenére megéri küzdeni, folytatni a valamikor megkezdett munkát, mert nincs egyedül, és igenis világszinten része egy olyan folyamatnak, ami a művészeteket és kultúrát olyan égisz alá vonja, amire igazán azt lehet mondani, hogy társadalmilag hasznos és fontos.
„Az IETM a kortárs
színház- és táncművészetek területén működő szervezetek hálózata, amely 50 országból
mintegy 500 tagszervezetet, többek között fesztiválokat, színházakat,
impresszáriókat, kurátorokat, producereket, kormányzati szerveket, információs
és kulturális központokat foglal magába.”
A ’World Cafe format’
egy olyan formája a kérdések megvitatásának, eredmények elérésének, amely valóban
demokratikus. Hiszen adott egy téma. Adottak ezzel a témával kapcsolatban
tények, felvetések és kérdések. Kérdéseket kapnak a résztvevők a témával
kapcsolatban, amiket megvitatnak, majd a megvitatás eredményeként válaszokat,
és lehetséges megoldásokat próbálnak közösen összeállítani.
A forma így néz ki: adottak asztalok, amik körül 4-5 fő ül,
A3-as papír ívekkel és színes filctollakkal. Van 5-6 ilyen asztal, létszámtól
függően. Jelen esetben nem egy egyszerű problémafelvetés történt egy – két kérdéssel,
hanem 6 magyar és egy külföldi szervezet/alkotó 3 perces bemutatkozása után tette
fel a kérdéseket a moderátor. Minden asztalhoz leült a bemutatkozó
szervezetektől egy fő, és hozzá csatlakozott 4-5 fő az IETM konferencián
résztvevő nemzetközi szakemberek közül. 20 perc beszélgetés és jegyzetelés
következett a feltett kérdésekről. Egy fő vállalta a pontos jegyzetelést, aki
majd a rendezvény végén az adott asztal szószólójaként összefoglalja a
konklúziót. A cél a probléma körüljárása
volt, majd egy mondat megfogalmazása, amit úgy gondoltunk, akár megoldás lehet,
vagy hozzásegíthet a megoldáshoz. Majd 20 perc után az a személy maradt csupán a
helyén, aki előadó volt, és a szószóló. A többiek pedig egy másik asztalhoz
ültek, mindig olyanhoz, ahol még nem voltak. Így az asztaltársaságok mindig
megújuló tagokkal újabb és újabb nézőpontokkal gazdagították a végül szép
színessel teleírt papír íveket. Az utolsó kör után, meghallgattuk az
összefoglalókat.
Azt a témát jártuk körül kérdésekkel, hogyan működhetnének még hatékonyabban a képviselt civil szervezetek, egyesületek, alkotók?
Hogyan érhetnének el több embert az olyan közösségformáló civil
szervezetek, mint amelyeket a résztvevő előadók képviselnek? És mit kellene
ahhoz tenni, hogy az adott terület, amivel foglalkoznak, eljusson társadalmi
szinten az emberekhez, és ők érdeklődőek legyenek? Érdeklődő legyen a
tevékenység felé olyan személy is, akit nem érint közvetlenül, esetleg
támogassa is a szervezetet, valamiért érezze magáénak, esetleg csatlakozzon is
annak tevékenységéhez. Vagy például mi az oka annak, hogy itt Magyarországon
még mindig furcsának találják az emberek a közösséghez tartozást, a civil
szervezetek működését? Vagy sok esetben nem is tudnak - akár a saját lakhelyükön
működő – a szervezetek munkájáról.
Az is fontos kérdés volt, hogy ki is számít hátrányos helyzetű embernek vagy társadalmi csoportnak ma. Milyen szerepe lehet a művészeteknek abban, hogy ezek a szervezetek könnyebben tudják teljesíteni céljaikat?
Az is fontos kérdés volt, hogy ki is számít hátrányos helyzetű embernek vagy társadalmi csoportnak ma. Milyen szerepe lehet a művészeteknek abban, hogy ezek a szervezetek könnyebben tudják teljesíteni céljaikat?
Az asztal, ahol én is ültem, végül arra a válaszra jutott,
hogy valamilyen nézőpontból mindenki lehet hátrányos helyzetű. Ennek a mértéke
nyilván az adott élethelyzettől függ, amiben van.
Főként olyan szervezetek vettek részt a rendezvényen, akik
valamilyen integrációs programmal foglalkoznak. Menekültekkel, romákkal,
mozgássérült emberekkel, börtönviselt fiatalokkal; tehát nehéz sorsú, a
társadalomi periférián élőkkel. Én egy olyan szervezetet képviseltem, ami nem
kifejezetten hátrányos helyzetű személyekkel vagy társadalmi csoporttal
foglalkozik, és annak a csoportnak az életébe kívánja a művészeti tevékenységet
integrálni, ezért az én asztalomnál ülők picit más kérdésben is részt vehettek.
A mi civil egyesületünk olyan dolgokban vesz részt főként, amikbe a színházat,
a drámapedagógiát tudja belevinni, ezzel megsegítve más civil közösségek
munkáját, és olyan oktatást nyújt a diákjainak, ami által könnyebben és
nyitottabban fordulnak saját és társadalmunk problémáihoz. Olyan munkáink
vannak, amelyek egy vidéki kisváros mindennapi életébe próbálják a művészeti
tevékenységeket, a közösségi élet hasznosságát belevinni.
Ezt pedig legkönnyebben a fiatalok bevonásával lehet elérni,
ők pedig az oktatáson keresztül a legkönnyebben elérhetőek, és erre alkalmas a
művészetoktatás.
Végül a konklúzió körülbelül minden csoportnál ugyanaz lett.
Mindenhol picit probléma specifikusan megközelítve, de abban mindenképpen
egyetértettünk,hogy a művészeti tevékenységeknek, főleg a színházi, azaz
színjátszó és önismereti tréningeknek, hatalmas feladataik vannak a
kisközösségek életében, hiszen önismeret fejlesztő hatásúak, és az egyén ha
tisztában van a saját értékeivel, könnyebben megtalálja a helyét a
társadalomban, esetleg olyan válaszokat talál meg, amik pozitívabb
életszemlélettel gazdagítják. De tulajdonképpen minden kreatív, művészeti
tevékenység fejlesztő hatással bír az egyénre, és ezáltal a közösségre is, amelyben
az az egyén részt vesz. Tehát nagy feladata ezeknek a szervezeteknek, hogy
kiálljanak a saját ügyeikért. Mit kell ehhez tenniük?

Köszönöm a lehetőséget, inspiratív és feltöltő volt részt
venni ezen a rendezvényen, úgy érzem valós párbeszédek alakultak ki.
A képeket Balázs Turós készítette.
forrás
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1013587488678779.1073741842.238023369568532&type=3
IETM facebook, honlap:
forrás
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1013587488678779.1073741842.238023369568532&type=3
IETM facebook, honlap: