ÚJ BEMUTATÓNK



KEDVES BARÁTAINK!
ÖRÖMMEL JELENTJÜK BE, HOGY ELKÉSZÜLT A TELESZTERION SZÍNHÁZI MŰHELY EDDIGI LEGNAGYOBB SZÍNHÁZI VÁLLALKOZÁSÁNAK ELSŐ DARABJA.

BABÓ ÉS BIGYÓ
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI SZÍNHÁZI ELŐADÁS
BEN RICE AZONOS CÍMŰ MESÉJE ALAPJÁN


PREMIERÜNK: JANUÁR 22-ÉN MAGYARPOLÁNYBAN 17.00 ÉS 19.00 ÓRAI KEZDETTEL
TOVÁBBI ELŐADÁSOK
JANUÁR 23-ÁN MAGYARPOLÁNYBAN 10.00 ÉS 14.00 ÓRAI KEZDETTEL

VESZPRÉMI ELŐADÁSOK
FEBRUÁR 08, 09, 10, 12-ÉN 19.00 ÓRAI KEZDETTEL, AZ EGYETEMI SZÍNHÁZ ÉPÜLETÉBEN.
(Pannon Egyetem, felső kampusz-M épület felől-, MUNKAÜGYI KÖZPONT KÖZVETLEN SZOMSZÉDSÁGÁBAN)

AZ ELŐADÁS SPECIÁLIS, 25 FŐT BEFOGADÓ TÉRBEN JÁTSZÓDIK.
ELŐZETES JELENTKEZÉS, HELYFOGLALÁS AZ ELŐADÁSRA: +36/70-6023543 illetve teleszterionszm@gmail.com

BELÉPŐ: 300 FT




TELESZTERION CSIGAHÁZ, avagy házhoz megy a színház

A gyermekek színházi nevelésében a kisebb térben zajló előadások fontosabbak, mint a látványprodukciók, hiszen az emberi test és az azon keresztül megnyilatkozó érzelmi reakciók csak közvetlenebb színházi formában mutatkoznak meg igazán. Az érzelmi intelligencia fejlődéséhez nagymértékben hozzájárulhat a színház, ami az egyedüli művészeti forma, amely a fizikai testet teszi meg az emóciók elsődleges hordozójává.

Elkészíttettünk egy variálható elemrendszert, mely különböző méretű keretvázakból tevődik össze. Ezek tetszőleges térformában egymáshoz kapcsolhatók, az így összeállított mobil tér fedését pedig szintén variálható drapériarendszer biztosítja. Ezekből az elemekből tetszőleges méretben bárhol felállítható egy amolyan színházi „doboz”, amely kb. 30-40 fő befogadására alkalmas színházi teret tud biztosítani.

Az elemek könnyűszerkezetű vázrendszert alkotnak, az egész tér felépítése maximum 180 percet vesz igénybe, egy utánfutóval szállítható, és bárhol (tornateremben, vagy megfelelő időjárásviszonyok mellett akár szabadtéren is) felállítható.

Ezen a rendszeren belül olyan előadások mutatkoznak be, melyek kevés eszközzel, mégis látványos színházi megoldásokkal dolgoznak, és ezzel maximális mértékben hozzájárulnak a stúdiószínházi forma népszerűsítéséhez, illetve az újonnan felnövő generáció színházesztétikai neveléséhez.

Színházi terünket a partnerintézménnyel kötött megállapodás alapján „házhoz szállítjuk”, és egy egész iskolai napot tölt el ott, változatos színházi/drámapedagógiai programokat kínálva az iskola tanulóinak. Ez azért fontos, mert az iskola mentesül a külön színházi út szervezésének nehézségei alól, a pedagógusok pedig saját szervezésű eseményként kezelve programjainkat lefedhetik a kötelező drámapedagógiai foglalkozások jelentős részét.

Próbanapló 2010.01.10.

Az erősítés és átmozgatás után párosával vagy kisebb csoportokban kezdtünk el dolgozni. A Sanyi az egyensúly fejlesztését nagyon fontosnak tartja ebben a félévben. Ezért a koordinációs és az egyensúly gyakorlatokat kell rendszeressé tenni.

A testünk határaival tisztába kell legyünk a színpadi jelenléthez, és meg kell értenünk a testünk működését minden helyzetben. A kontrollált test energiái sokkal tisztábban mozgathatók. Ahhoz, hogy intenzív jelenlét jöhessen létre, nem kell más, mint a test kontrolláltsága, a megfelelő koncentráció és a test energiáinak tudatos használata. Ezek mind a test összeszedettségén múlnak. Vegyük például a pénteki tornatermi kézenállás és szaltó tanulás gyakorlatait. Nem azért szeretnénk ezeket a torna gyakorlatokat elsajátítani, hogy ezentúl szaltóval színesítsük a párbeszédeket, hanem azért, hogy a testünkben legyen a kézenállás és a szaltózás lehetősége. Extrém helyzetekbe kell hozni a testet, hogy megtanulhassuk mit jelent irányítani az izmainkat, és nem reflexből vagy spontán használni.

Emeléses gyakorlatokat csináltunk, amelyek arról szóltak, hogyan tudunk együtt dolgozni úgy, a testünk megterhelés alatt állt, és közben egymásra is kellett figyelnünk és a saját testünk működésére is.

Ezek után improvizációs gyakorlatokat kaptunk. Egy kisebb, "intimebb" térben dolgoztunk, ahol Sanyi a stúdió színház lényegéről beszélt. Egy intim térben a nézővel nem szabad megbontani azt az egyensúlyt ami ahhoz fontos, hogy a néző és a színész is biztonságban érezze magát. Ezért is fontos fokozottan a koordináltság. Lehet hihetetlenül intenzív a mozgás, mert ha a néző érzi, hogy a színész kontrolláltan mozog, akkor nem lehet baj. A hatás eléréséhez a testi jelenlétet hangsúlyozta. Szöveg nélküli improvizációs gyakorlatokat kaptunk, zenére, megadott szituációval. Az egyik feladat a táncos elemek beépítése volt, ami azért okozott néhányunknak gondot, mivel valamelyik testrészünk még nem elég oldott. Kiderült, hogy a test egészének oldott használata nem is olyan egyszerű. Szóval, felkészülés kb. 20 másodperc...ötletekben nem volt hiány, de a feladatokat nem mindig sikerült megadott instrukciók alapján végezni. Viszont az egy évvel ezelőtti hasonló gyakorlatokhoz képest a Sanyi szerint mindenki hatalmasat fejlődött. Ezt mi magunk is éreztük egymáson is. Azért lehetséges ez, mert az elmúlt egy év arról szólt, hogy tanuljuk meg a testünket energiák mentén mozgatni. Például ilyen gyakorlatok segítették a fejlődést: a test kap egy impulzust, és mi történik annak következtében, vagy az irányokról szóló gyakorlatok, amik megtanítottak arra, hogy mit jelent a színpadi irányok használata akkor, ha ki akarok fejezni valamit. Legyen az koreográfia vagy próza.
A végén összegzésként a Sanyi külön-külön reflektált mindenki munkájára. Lényeges pontja a próbának, mert kell, hogy mi magunk is a próba után (akár másnap, akár utána egész héten)gondoljuk át mit tapasztaltunk, és értékeljük, és ehhez kell a külső szemlélő összegzése is. E lépés nélkül nincs fejlődés.