Ötödik nap!!!!!!


V. NAP

- A tegnapi játékos este ára a mai kemény munka, mert holnap bemutató!!!!Ennek megfelelően a gyors reggeli, bemelegítés után már a jelenetek összerakása és próbálása és finomítása és és és tisztázása történt:)

- A csoportos jelenet szépen haladt, zenékkel megtűzdelve, pontosításokkal, tisztogatással.

- Mozgás:)

- A jelenetfüzér összeállítása: lássuk, mink van...a hét munkáit összegeztük, tisztogattuk, sorrendbe raktuk. Egy kerek negyven perces előadást kaptunk végeredményként!

- A srácok mintha mindig ezzel foglalkoztak volna, két összpróba után készen álltak a másnapi bemutatóra. Az izgalom és a fáradság jó párosítás is lehet...a Sanyi szokta mondani, annál jobb, minél fáradtabban állunk neki dolgozni, mert annál kevesebb energiánk jut arra, hogy a gátakat bekapcsoljuk. A gyerekeknél is működött a dolog:) Szerencsére a gátak, a nehézségek nem jöttek elő, bár megtörténhet az is egy bizonyos fáradsági szint után. Akinek nevetéssel volt gondja egész héten (szinpadi kényszer-zavar mosolygás) az küzdött az ellen, akinek a hangerővel volt gondja, próbált hangosítani, artikulálni mindenkinek pontosabban kellett, az egymásra való odafigyelés pedig alap lett.


- Az előadás kerek negyven percén átível a játszók vitalitása, hogy értik és érzik mit miért csinálnak. A szövegeket ők improvizálták, egyetlen idézet volt meghatározva amit meg kellett tanulniuk, amely a Hamlet egy híres szállóigéje. ( "Kizökkent az idő-; oh kárhozat, hogy én születtem helyre tolni azt!" Arany János ford.)Az idézeten kívül minden saját improvizációkból és jelenetépítésekből állt össze.

A jelenetek változatosak voltak, (apa anya veszekedés a házasságról, osztályból kiközösítés, éhezés, a közösséghez tartozás árnyoldalai) de a téma közös volt: egyén és a közege, vagy a társadalma közötti élhető avagy élhetetlen világban való létezés.

-Remélem sok pozitív élménnyel gazdagodtak a játszók, reméljük a viszontlátást és, hogy jövőre esetleg újra együtt dolgozhatunk!

2011. 08.01. Elkezdődött a próbafolyamat!

Ez a nap színpadrendezéssel, díszletkészítéssel telt.
Délelőtt felállítottunk egy tornyot (egy hatalmas faépítményt), majd a délután folyamán ezt festettük le, egy lépcsővel és egy lépcsős elemmel együtt.
Ilyen volt a torony...
...és ilyen lett.
Fúrtunk, faragtunk, csavaroztunk, fűrészeltünk, ja és persze festettünk…
Munkánk meg is hozta gyümölcsét a nap végére: egy fantasztikus színpadképet sikerült kialakítanunk.
Na jó… ez még nem a végleges verzió, még kell egy-két plusz kellék, de már ez is hihetetlenre sikeredett.
Biztos vagyok benne, hogy holnap hatalmas dolgok születnek majd a művházban, de erről csak holnap tudok tájékoztatást adni!

Negyedik nap!!!!!!!!!!!!!!!!!

A Teleszterion Színházi Műhely és a Balatonalmádi PKKK közreműködésével megvalósult színjátszó tábor Vörösberényben, az NKA támogatásával;

IV.NAP
-Az esőfelhők egyszerűen nem hajlandóak távozni...úgyhogy a strandolás elmarad ma is....:( A tegnap a Stand by Me című filmet nézték, amely ( http://www.imdb.com/title/tt0092005/ ) témájában és hangulatában a megdolgozott tábor témákat érintette.
-A reggel álmos-esős volt, de egy körbeülős beszélgetés, majd egy csoportos feladat feloldotta a hangulatot:)



- „CSOPORTOS JELENETKÉSZÍTÉS” : a feladat különlegessége az volt, hogy rendezőnek kijelölt egy játszót a Sanyi, tehát egy 5 perces jelenetet úgy kellett összeállítaniuk, hogy egy külső szem volt, de a külső szem maga is csapattag. Az ő feladata volt, hogy koordinálja a jelenetkészítést. Együttműködően dolgoztak. Zenét is használtak.
- „INTERJÚ” : egy néhány kérdéses riport néhány játszóval, melyből egy vágott kisfilm lesz elérhető néhány nap múlva a blogon is, melyet Kása Ferenc készít, állít össze. Az interjú témája a világ és egyén, az egyén és közösség kapcsolata, az önreflexió kérdése. Az interjú a tábor zárásakor bemutatásra kerül a jelenetfüzérrel együtt.



- „MOZGÁS” : izzadás, izzadás, izzadás:) megdolgozták ma is a testüket, nehogy nyoma maradjon a tegnapi izomláznak:) Ez azért is fontos, mert a koreográfiákhoz is bemelegítésként szolgált:) Emellett ügyességi gyakorlatsor is volt elrejtve az izzasztó gyakorlatok közé! És a blokk zárásaként szabadtánc:)





- Az esőre és fáradsági szintre való tekintettel úgy döntött Sanyi, hogy vacsora után visszamegyünk a szállásra és játszunk egy nagyot!!!Visszamentünk...és elkezdődött....a nagy nagy logikai és társasjáték harc:) Az estét rémtörténet mesélés és beszélgetés zárta, miután az agyunkat teljesen kimerítettük a sok gondolkodásban:)

2011.07.31. Pápa Marquez tábor


Ma délután elkezdődött a Teleszterion nagyszerű kis tábora Pápán. Próbáinknak a pápai Jókai Mór Művelődési Központ ad helyet. Marquez Szerelemről és más démonokról című műve került a Teleszterion kezei közé.

A délután során mindenki sikeresen beköltözött, elfoglalta egyéni kis helyét, kialakította fekhelyét. Az est fénypontjaként és persze a tábor kezdéseként Komáromi Sándor egy fergeteges vacsorával kedveskedett nekünk.


Harmadik nap!!!!!!!!!!!!!!

A Teleszterion Színházi Műhely és a Balatonalmádi PKKK közreműködésével megvalósult színjátszó tábor Vörösberényben, az NKA támogatásával;


III. NAP


- Felrázó MOZGÁSsal indították az álmos napot:) Zene, bemelegítés, ügyességi, ritmus gyakorlatok.
-Zenére „JÁRÁSGYAKORLATOK” , hangulatok átvétele testben - a mozgás lebontása ÉRZETekre: pl.: érzetszinten: majmok serege, sáska főpapok, elefánt papok, szúnyog sereg, győztes párduc katonák.

- „EGYÉNI KOREOGRÁFIA KÉSZÍTÉS”: egyéni feladat, 11 mozdulat összerakása, folyamatossá tétele. Zenére kellett bemutatni, a zene hangulatának megfelelően. A feladat nehézségei: egyedül a színpadon, a játszó osztja be a terét. A tér beosztása nehéz, meg kell tudni találni a hangsúlyos helyeket, a mozdulatnak jól álló pozíciót. Figyelembe venni, hogy egy oldalról nézi a néző. Tekintet iránya: legyen összhangban a mozdulattal. A mozdulatok töredezettsége megtöri a koreográfiát, főleg ha a megtartás remegéssel, izonytalansággal jár. Ez javítható, a ritmussal, esetleg felgyorsítani a mozdulatokat, a lendület segítségével korrigálni. Még nehézség lehet a mozdulatsor megtanulása, pontossá tétele.

- „KOREOGRÁFIA FELTÖLTÉS” : Találj egy témát a mozdulatsorodra, és azzal a tartalommal dolgozz rajta tovább. (javasolt témák: az utolsó tartalékok felélése, utolsó magok megtalálása; a Föld, amely alig bírja a súlyt, amit az emberiség ad; a végzet angyala egy csapással elintéz mindent, ami volt; haldokló emberiség; nem akarom elhinni, hogy ez történt, próbálom megmenteni ami maradt; majd én újjáépítem a világot, elindultak pusztulásba, ősanyaság mint gondolat, a világszellem, amelyik siratja az embert;)
-mi a mozdulat??? ...a tekintet megtestesítése....???...igen tényleg erről van szó, a kifejezés olyan eszköze a színpadon, ami nem a szó helyett van, hanem a gondolat maga, a szó maga. Ez fontos különbség, mert nem a szó helyett van a mozdulat, hanem az a gondolat meghosszabbítása.
-élő tekintet- a tekintetnek is van iránya, erőssége, kifelé vagy befelé hatása
-tartalom és mozdulat összhangja

- BESZÉLGETÉS: szabályokról. Az Emlékek őre kapcsán felmerült kérdés, hogy milyen szabályokat hozhatunk az életünk szabályozására, mi a normális? Viszonyítások:....kinek mi a normális? ….amit megszokunk, amit a törvények mondanak...a közeg határozza meg...előkerült az anyagi világ meghatározó szerepe a körülményekben...mennyiben határozza meg a normát az anyagi meghatározottság? ...min múlik, hogy hogyan élünk, vagy ki tehet róla?....

- „KOREOGRÁFIA ÖNÁLLÓAN” : Zene hangulatára az összeállított pontosított mozdulatsor bemutatása, a kapott mondat tartalmával feltöltve. El kellett jussanak odáig a játszók, hogy a zenét, a teret és a testüket összhangban használva egy tartalmat jelenítsenek meg.

- Az eddigi koreográfiák, jelenetek ismétlése, összerakása jelenetfüzérré. Más jelenetekkel és részletekkel gazdagították a próba során az eddig meglévő vázlatokat.Feladat: koncentráció, a már beállított elemekre való pontos emlékezés, együttműködés.

A színpadi fegyelem elsajátítása is fontos lépése a jelenet és koreográfia építésnek. Például a civilség, elnevetés, kapkodás, kitekintgetés (azt nézi a játszó, hogy nézik.

- VACSORA!!!:)

- "KISCSOPORTOS JELENET KÉSZÍTÉS" : Két, három fős csoportokban egy bizonyos témára jelenet készítés önálló blokkokban. A jelenetek megnézése után következtetések levonása, további instrukciók után a játszóknak tovább kellett lendíteni a jeleneteket. Általános problémák voltak:beszéd artikuláltsága alacsony fokú, hangerő kevés, a színpadi tér kihasználatlansága vagy rosszul használtsága, partnerre való figyelem hiánya. Emellett elmondható, hogy intenzív, ötletes jelenetek születtek, még megmunkálásra várnak, de nagyon jó alapot hoztak a játszók!


- Kérdések, problémafelvetések a jelenetépítéssel kapcsolatban: Egy jelenet mitől ürül ki? Hol van a dramaturgiai csúcsa egy jelenetnek? Mitől lesz egy pillanat színházi pillanattá? A fokozás problémája: mitől meddig tarta jelenet, hogyan épül fel jó ritmusban?




- Tempó, variáció, váltás...mit jelentenek ezek a kifejezések a színházban, a jelenetben?


- Felmerült még az este folyamán a kérdés: mi a normális kommunikáció a színész és rendező között? Hogyan könnyítheti meg a rendező és játszó közötti munkát a játszó és hogyan a rendező? Kiderült, hogy az egymás felé adott jelzések egyértelműek, de szavakba önteni nem lehet mindent, vagyis nagyon nehéz. A jó kommunikáció és megértés folyamatában az őszinte egymás felé fordulás az első pont.
- Ma este filmezéssel zárunk:)

Második nap:)

A Teleszterion Színházi Műhely és a Balatonalmádi PKKK közreműködésével megvalósult színjátszó tábor Vörösberényben, az NKA támogatásával;


II.NAP


- A reggel meditációval indult, irányított lazítás volt, arra szolgált, hogy a reggeli álmosságot és az őszi idő hangulatát (mert a napsütés még várat magára) aktív energiává alakítsa a testben.

- A mozgás volt a következő állomás. Ráhangolódás a test energiáinak felszabadítására. A zene sokat segít az ilyen álmos reggeleken a test felébresztésére-ez újra beigazolódott:)

- Közösen kiszaladtak az udvarra, és lelkesen énekeltek egy „süss fel napot” hanggyakorlatként is, és abban a reményben is, hogy hátha kisüt a nap:)

- „KONTAKT ELEMEK” feladatsorral kezdődött a komoly munka. A kontakt alapjaként először egymás testsúlyát, a testek irányát meghatározó módon a párok ellentétes kézfogással, a súlypontot leengedve kellett megtartsák egymást. Ezt váltott kézzel és két kézzel is megismételték. A gyakorlatok a test súlypontjának figyelésére és a partnerrel való együttműködésre irányították a figyelmet.



- „PÁROS IMPULZUS GYAKORLAT” : párban, az egyik fél szoborszerűen áll, a partner lábujjheggyel ad impulzusokat a szoborszerű partner testére, aki a kapott impulzus alapján testhelyzetet váltva reagál, az impulzus erőssége és iránya alapján. Majd csere. Az egymásra való koncentrálás, a testtudat kialakítása, a testben zajló impulzusok megfigyelése a feladat lényege. Adni és kapni is tudni kell úgy az impulzust, hogy az jól eső legyen, és energiavonalak mentén történjen. Fontos, hogy ne legyen kapkodó és görcsös a feladat. Ez nagyfokú befelé és egyben kifelé koncentrálást igényel.

- „PÁROS TARKÓ-VEZETÉSES GYAKORLAT” : párban, az egyik fél a partber tarkójára teszi a csuklóját, a vezetett partner ellentart, vezethetővé válik, mert a két testrész kiegészítő nyomást gyakorol egymásra. A vezető fél irányítja a mozgást, a térben spontán haladnak együtt, az irányokat a vezető szabja. Ha elég összehangoltan bírnak dolgozni, a forgás, a haladás egyfajta áramlásszerű mozgássá alakul, hasonlatos a tánchoz, ahol a vezető adja az irányt, de egyként mozdulnak a testek.



- A tegnapi energiavonalas képsor visszaismétlésével zárult a délelőtti blokk. A képek folyamatos váltását gyakorolták, a képek témája a folyamatos keresés. Mintha az egyének keresnének valamit, de ez egy tömegben megy végbe. A képek feszültsége a testek és tekintetek irányán, energiáján múlik nagyrészt. A lendületnek ki kell kerülnie a mozdulatokból, e helyett az apró izomcsoportokra való lebontás a lényeg. A feladat kiegészült: zenét kapnak, tempó váltásra is van lehetőség.



- EBÉD:) SZÜNET:) A szünet játékkal és pihenéssel telt... frizbi, foci, fekvés, teázás:) Majd a délutáni blokk bevezetése labdajátékkal kezdődött. A térben összevissza séta közbeni labdaadogatás, eldobott labdáért versenyfutás pontokért....és hangképzés, beszédtechnika gyakorlatok sora jött.

- „HANG REZEGTETÉS” körben ülve, egyesével a „MMMMMMM” hangszálrezegtetős feladat:) Torok lazán, áramlik a levegő, m hang kiadásával.
- „ASSZOCIÁCIÓS SZÓDOBÁLÁS” a körben ülve tekintet váltással szavakat dobáltak egymásnak. Testben is megerősítve a dobás gesztusát. A dobott szóra válaszként a következő szó az előzőre asszociált. (pl.: holló, varjú, madár, ….kutya, póráz, …. kabaré, nevetés, öröm, ….cipőfűző, gatya, nadrág, …) A gyakorlat buktatója, hogy könnyen nevetésbe fulladhat, a szavak spontán asszociációja miatt és azért is, mert a szavakat egyénileg kimondva, irányítottan kell dobni, és a leszorított vagy elfojtott vagy nem jól artikulált szavak komikusan hathatnak, főleg, hogy a gyerekek nem ismerik még jól egymást. A kör addig megy, amíg bírják fegyelmezetten. A gyakorlat következő szintje, hogy kiesésre megy. Aki elneveti magát, vagy megakasztja a kört, kiesik.
- „LABDAFÚJÁS” egy kisméretű szivacslabda a főhős:) körben hasalva feküdtek, majd a labdát középre gurította a játékvezető. A lényeg, hogy a labda nem mehet ki a körből, és ezt csak fújással lehet megakadályozni. Tehát a labdát levegővel irányítják a játékosok. Sikeres kacagós játék volt:) És közben légzéstechnika is:)

- „MOZDULAT ÁLLJ! PÁROS” : két játszó a színpadon, kb. tíz db. székkel. Instrukció: egyik játszó: mozdul, tehát határozottan indítja és zárja le a mozdulatot, majd a másik következik. A székeket használva eszközként. A mozgásnak egy fázisból kell állnia, egy lendülettel. A mozdulatok folyamatosak, de egyszerre csak egy játszó mozdul. Ez ritmust ad a jelenetnek. Különböző tartalmakat mond a játékvezető, és erre jön a ritmusos játék. (pl.: takarítónők versenye; Karácsony) Fontos, hogy viszonyban maradjanak, partnerként kell kezelni a társat. Közben a térre és a mozdulatra is figyelni kell. Amit elindítok (pl.: feldől a szék) azt ki kell várni, tehát a szék zajának elcsitulása a mozdulat vége. Buktató lehet: türelmetlenség, kapkodás, a tér és a partner elveszítése, vagyis, a kettős koncentráció hiánya, vagy a mozdulat nem egy fázisú, hanem több.
- Gyakorlat arra, hogyan teszünk egy mozdulatot egy fázisúvá. Egy lendületből, a lendületet végigvíve, áramvonalszerűen viszi végig a játszó a mozdulatot, törés nélkül. Kérdés, meddig tudunk egy lendületből dolgozni.

- „JELENET KÉSZÍTÉS” : instrukció: 20 perc áll rendelkezésre arra, hogy egy néhány perces jelenetet készítsenek, ami koreográfia-szerű, ritmusos alapokon. A téma: „Amikor a világunk elpusztult, arra gondoltam, hogy...”-egyénileg kellett befejezni a mondatot, mindenkinek ki kell mondani a jelenet során a mondatát, de a jelenet képeit együtt rakják össze.


-VACSORA:)
- Utána: Beszélgetés a színházról, színészetről. A színészet, mint minden művészet is a megfigyelésen alapul-érzetek megfigyelése, amihez az empátia, a beleérzés képessége feltétlenül szükséges. Kérdés: miért mész fel a színpadra????Néhány példa a válaszokból: ...valamiből egy kerek egész legyen, élvezzék akik nézik...hogy gyakoroljon....talán az is, hogy mások legyünk mint a többség, hogy képesek vagyunk arra, hogy ilyet is tudunk csinálni....kérdés:mit értesz többségen? Válasz: azok, akik nem jönnek fel a színpadra....hogy mondjuk a világítás, vagyis hogy megnézni azokat a dolgokat amik a színpadon vannak....(egy világ építése)...üzeneteket közvetíteni, megmutatni valamit a nézőnek, esetleg provokálni...elindítani érzeteket, hangulatokat a nézőben...hatni és meghatni a nézőket...jó érzés ha ott fönn vagyok, és mások nézhetnek...Vannak érzések, amiket át akarok adni, és vannak amik ott születnek meg a színpadon, és ezeket át kell adni a nézőnek... az a jó, hogy te irányítod a nézőket...Kérdés: igen, de a hatalom felelősséggel is jár...pl. régen meg lehetett dobálni a színészt...ezzel mi a helyzet? Válaszok...Kérdés:kiről szól, amikor fenn vagy a színházról? Válaszok: megjelenítője vagy annak a tartalomnak, amit át akarsz adni...van egy tartalom az előadóban, amit átad a nézőnek. Sanyi felvetése: téveszme, hogy amit csinálunk az rólunk szól. Az első lépcsőfok, hogy szeretsz fönn lenni a színpadon, de amikor a néző, a világ kezd el érdekelni, akkor kezdődik a színészet. A színpadi lét egy nagyon sérülékeny dolog. Nem az a színész feladata, hogy élvezze saját magát a színpadon, hanem hogy átadja az élvezetet.

- visszapörgésként labdajátékok:) A labda lendületben tartása volt a feladat, körben álltak, és a feladat lényege az volt, hogy a labda ne essen le, de állandóan mozgásban legyen egy lendülettel.
-kidobó:)
-szabadtánc:) hangos zenével!!!!

- BESZÉLGETÉS: téma: merünk e őszintén reagálni a világra, a másikra? Voltatok e úgy, hogy egy reakció sértődést, rossz érzést váltott ki, és nem reagáltatok őszintén? A válaszok, a vélemények nagyjából egybehangzóan tartalmazták azt, hogy a düh, a hirtelen kiborulás, hiszti azért jön elő néha, mert megvárjuk általában, hogy beteljen a pohár. Jobb a folyamatos reflexió, de ez nehezen, és nem is mindig sikerül. Indítottunk egy kört, amikor mindenkinek volt lehetősége, ha akarta elmondhatta az eddigi negatív tapasztalatait vagy nehézségeit a táborral kapcsolatban. Mindenki megszólalt. Előjött néhány általános probléma: beilleszkedéstől való félelem, ami feloldódott, de kár, hogy volt félelem; határok átlépésének félelme, meddig és mit mer megcsinálni valaki a testével mozgás terén, vagy szituációs játékban sikerül e oldottan bent lenni; persze előjött néhány embernél, hogy a tegnapi krumplis tészta nem volt a legtutibb, de ez komfort kérdés:) Feltett kérdés, ami már az Emlékek őrének is alapproblémája: jó lenne e és szívesen részt vennétek e olyan napi programban, ami pontos időhöz köti az érzelmek kibeszélését, napirendi pontossággal. Többségben nem tartották ezt élhetőnek, néhányan azonban igen. A téma még kifejtésre kerül a napokban!