Zabhegyező, 2011 - 75 előadás, 4500 néző, köztük rengeteg hátrányos helyzetű iskolai csoport
Elnézve a Szünet
nélkül - A magyar kultúra érdekében
című konferencia előadásainak anyagát igencsak
vegyes érzelmekkel fordulok a megfogalmazott gondolatok felé.
De lehet máshogyan érezni olyankor, amikor mindenki
igazságtételt, újragondolást,
koncepcióállítást sürget? Hiszen épp
arról van szó, hogy kialakult egy állapot, ami
ráadásul egy korszak végét jelöli,
és egyáltalán nem mindegy, hogy milyen
elgondolások mentén születik újjá
majd az, ami újjászületik. Nehéz ebben a
légüres térben konkrétumokat megfogalmazni.
Elmondani el lehet a problémát – ki iróniával,
ki szlengesítve, ki letorkollva, ki csapongva, ki életerőre
ösztönözve, ki félelemmel telve teszi ugyanezt.
Arra kell vigyázni, hogy a lényeg emögött a
sokféleség mögött el ne sikkadjon. Tovább
provokálva a kedélyeket megállapítom,
hogy problémát jelen pillanatban nem a finanszírozás
ellehetetlenedése okoz. Nem az, hogy zárolnak pénzeket.
Nem az, hogy társulatok, emberek egzisztenciáját
teszi tönkre egy-egy döntés. Hanem az, hogy ez
egyáltalán eljuthatott idáig. Nem két év
alatt, de nem is huszonhárom esztendő leforgása alatt,
hanem még régebbről építkezve. Mint már
előző írásomban is utaltam rá – a probléma
az egyéni és társadalmi mentalitásunkban
keresendő. És ennek komplex, messzire utaló problémái
vannak. Górcső alá kell tehát venni egy-egy
konkrét, pici szegmensét ennek, és megpróbálni
elgondolkodni rajtuk. Aztán nekilátni egy ÚJ
(!!!) koncepció építésének. De ezt
nem „Szabadítsuk ki Willyt” felkiáltásokkal
kell, mint ahogyan az most zajlik, hiszen ez néhány
egyediből próbál egy általánost
létrehozni, ami soha nem fogja tükrözni a teljes
valóságot. Olyan ez, mint a statisztika. Ha három
ember közül kettő él, egy pedig halott, akkor a
csoportban lévők átlagos vitalitási szintje
66,6 %, ami ugye így ránézésre nem olyan
rossz. Fel lehet lélegezni. Mármint annak, aki tud. A
probléma orvoslása ennél messzebbről, tágabb
körből kell elinduljon.
Azok a gyerekek, akiket
tanítok és akikkel munkáim során
találkozom, egészen addig NEM tudnak semmit arról,
mit jelent a Független Színház, ki az a Krétakör,
mi az a Szputnyik, vagy mitől alternatív Pintér Béla,
amíg elő nem kapom a Youtube elérhető anyagait, vagy
össze nem harácsolunk egy busznyi pénzt egy
kortárs színházi tendenciával való
megismerkedésre (hozzáteszem, ez általában
nem is sikerül). Sőt, azoknak a szülőknek, akik a Somló
környékén járatják gyermekeiket a
vörösiszaptól karcos levegőjű iskolákba, az
égvilágon semmit nem jelent, ha bezárnak egy
próbahelyet Budapesten, vagy megnyitnak egy új befogadó
színházat a nyolcadik kerületben. Az a szülő,
aki átesett egy súlyos betegség kálváriáján,
és találkozott a magyar egészségügy
minden buktatójával, kettőt sem kell gondolkodnia
arról, hová adja SZJA-jának 1%-át: egy
független színháznak, avagy egy beteg gyermekeket
segítő alapítványnak. Az az apa, aki kilencedik
éve nem vett magának új télikabátot,
és tíz éve nem járt megyehatáron
kívül, nem fogja azt kérni senkitől, hogy segítse
meg a független színházak ügyét! De
sőt, nem csak budapesti körök maradnak érzelmein
kívül, hanem saját megyéjének, saját
városának, saját egyetemének alkotói
is.
Mert jelenleg ez nem
ügy. Vannak fontosabb orvosolandó problémák.
Bizony, párbeszédek hiányában ilyen
kegyetlenné és rideggé válik a
valóság. Pedig ó, de mennyire kellene érdekeljen
bennünket mindez.
Nem is tudjuk, mekkora
hatalom van a kezünkben azáltal, hogy támogathatjuk
vagy elutasíthatjuk a kultúra jelenlétét
életünkben. Mert emberek, csoportok, sőt, egy nemzet
sorsa felől döntünk, amikor a saját zárt
világunkból kilépve egyszer csak megnyitjuk
magunkat egy társadalmi találkozási pont felé,
és jegyet veszünk egy filmre, egy előadásra, egy
koncertre, egy hangversenyre, vagy ellátogatunk egy amatőr
színházi eseményre, egy falunapra, egy
kiállításmegnyitóra, vagy csak leülünk
egy kávéházi asztalhoz beszélgetni arról,
mit láttunk a világban.
Ez tényleg a
színházról szól?
Persze, hogy nem.
A színház
mindig a világról gondolkodik. Vagy az emberről, aki
viszont világokat hoz létre és pusztít
el. Messze túlmutat az egyén látókörének
szféráján, új és más
dimenziókat nyit meg, állít valamit, amit az
egyén vagy szeret, vagy nem. Hatások tömkelegével
bombázza a nézőt, ami vagy működik, vagy nem.
Ebben az országban
nagyon régóta nagyon sok dologról csak
egyféleképpen gondolkodunk. Nem merünk váltani.
Nem is hisszük el, hogy máshogy is lehet csinálni
valamit, mert ami van, az végül is működik
valahogy. Olyan ez, mintha lenne egy autónk, ami sok hibával
bír. Régen ki kellett volna dobni, leváltani egy
másikra, de inkább toldozgatjuk-foltozgatjuk, inkább
injekciózzuk gyorssegélyekkel, mert azért elvisz
még valahogy. Pedig lehet, hogy csak egy kis vegetálás
kellett volna, és a sok kicsi injekciót összegyűjtve
egy másik autóba beruházni. De nem tudjuk
feladni pillanatnyi kényelmünket. A megszokást,
hogy VAN. Pedig olyanok is élnek körülöttünk,
akiknek NINCS. De nem engedünk. Pláne, mert beleöltük,
amink volt. És mert a miénk. Aztán egyszer csak
végleg leáll. És akkor rájössz, hogy
tulajdonképpen sosem volt a tiéd, mert legvégső
soron nem rajtad múlt, hogy megmarad-e. És akkor jön
a kényszervegetáció. Amit ugye vagy megszoksz,
vagy megszöksz...
Szőcs Géza azt
mondta, Bartók Béla nem azért hagyta itt az
országot, mert üldöztetésben volt része,
hanem azért, mert kint olyan lehetőségeket talált,
amelyek megsegítették az ő tehetségének
kibontakozását, és amilyeneket ez az ország
nem tudott biztosítani. Utálja csak bárki, aki
önmagát ostorozva, és magyarságunkat
köpdösve akar „máshová” futni, akkor is
nagyon fontos gondolat.
Miért?
Mert észre kell
vennünk, hogy krízis van. Krízis, ami nem most
kezdődött, nem két éve, nem is az előző kormány
működése alatt. Régóta érlelik
nekünk „láthatatlan kezek”. Olyan kezek, amelyeknek a
működésére soha nem leszünk valamirevaló
ráhatással. És mégsem ülhetünk
tétlenül. A világtörténelem során
annyiszor helyeződött a hangsúly a „most azonnal”-ra,
hogy úgy érezhető, az ember folyamatosan rokkan bele
abba, hogy jelenlegi helyzetét próbálja
megmenteni/jobbá tenni, és mivel emberéletben
gondolkodunk, úgy érezzük, nekünk és
most és itt kell megtennünk – ennek jegyében
pedig hatalmakat döntögetünk, forradalmakat szítunk,
ellenségeket kreálunk, ördögöt kiáltunk.
Pedig ördögök mindig is voltak, és soha nem is
lesznek. Ha átadjuk magunkat ennek a tündéri
harcnak, héroszként múlunk ki egy olyan
világban, ahol:
„Nem jó üdőtlenül
virágot szaggatni,
Nem dicséretes
néked halált kivánni
Most mikor senkinek nem
tudnál használni
Haláloddal,
tartozol élni s szolgálni.
Nem mienk az lélek,
hanem az Istené,
Te fogsz-é kedvedre
sáfárkodni véle?
Tarts meg, fiam, magadat
nagyobb szükségre,
S szegény romlott
hazánknak jobb üdéjére.”
Kultúránk
és mentalitásunk nem mérhető egyetlen generáció
jelenével. Nem mérhető egyetlen emberéletnyi
idővel. Nem mérhető a mával. Múltja, jelene és
jövője egyaránt kell legyen. A „nekünk”, az
„itt” és „most” igazi eredményeket hozhat –
rövid távon. Semmiféle propagandavideó,
propagandaplakát nem jó semmi másra, mint
hangulatkeltésre, amiről tudható ugye, hogy
változékony és múlékony, mint az
időjárás. És unszimpatikus is.
Hosszú távon
eredményt elérni mentalitásunk formálásával
lehet. Ezt azonban társadalmi szinten kell elkezdeni.
Legyen igaz, hogy jelen
körülmények nem alkalmasak „tehetségünk
kibontakoztatására”. Márpedig mi többre
termettnek érezzük magunkat, jobb körülményekre
érdemesnek. Ha ez a cél, akkor oda kell menni, ahol
nekünk ezt megadják. Szabad döntésében
senki sem korlátozható.
Ha viszont itt akarunk
valamit elérni, akkor előszöris egy kultúrára
nyitott, művelődni, együtt gondolkodni, egymástól
tanulni akaró társadalommá kell válnunk.
Ne verjük az ablakot, hogy nincs ez, meg nincs az, meg hogy így
legyen, meg ne úgy legyen. Pontosabban találjuk meg
azokat az ablakokat, amelyeken zörgetni kell. És
gondolkodjunk hosszú távú beruházásokban.
Célozzuk meg a következő generációt. Ha a
jelenlegit „korlátoltnak”, „kispolgárinak”,
„magának valónak”, a „megszoksáok
rabjainak”, „zártnak” gondolunk, és ráadásul
hiába zörgetjük ablakát, nem nyit felénk,
akkor lépjünk tovább.
Vegyük észre
a kallódó generációt. Rendkívül
friss talaj. Ültessünk beléjük. Ne uszítsuk
őket. Figyeljük a világukat. Tárjunk eléjük
más világokat is. Mutassuk meg ugyanazon dolog több
arcát. Ne egyetlenegyet képviseljünk mi magunk se!
Szabad és átgondolt döntésekre sarkalljuk
őket. Akkor is, ha ők nem úgy döntenek, ahogyan az
nekünk éppen akkor jó. Ámbár biztos
vagyok benne, hogy aki nyitott, mások felé forduló
világmegélési stratégiát tesz
magáévá, az nem fog olyan döntést
hozni, ami másoknak árthat. Az ember ugyanis eredendően
jó (Rousseau). De ezt a mentalitást tanulni és
tanítani kell.
Játékkal,
drámával, színházzal, irodalommal. Is.
El kell jutni azokhoz,
akik ezt a hosszú távú befektetést
jelentik. Képes lehet-e erre egyetlen társulat?
Egyetlen szegmense a kultúrának? Nem. Ez csak akkor
valósítható meg, ha társadalmi párbeszéd
alakul erről. Leginkább arról, hogy mit és
hogyan! Erre nem újabb nehezen fenntartható
szervezeteket kell létrehozni, hanem használni azt az
apparátust, ami rendelkezésre áll. Nem
politizálni kell. A művészetek, a hagyományok,
a sokszínűség szeretetére és
tiszteletére kell nevelni, minden lehetséges eszközzel.
Ismerjük a mondást:
„Aki megment egy embert, az egész világot menti
meg.”. Ez legyen mozgalommá.
Miért tegyük
mindezt? Hogy önálló, szabad, mértékkel
bíró emberré válhassunk, aki saját
maga dönt sorsa felől, és aki felismeri, ha mások
akarnak. És ha szükséges, megtalálja a
megfelelő, igazságos eszközt is a küzdelemhez.
És még
mindig kultúráról és színházról
beszélek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése