Babó és Bigyó című előadásunk egy foglalkozása (80 előadás, 4000 gyerek)
Jelen szöveget az a
független színházi szférának és
a magyar kormánynak a tusakodása hívta bennem
életre, amelyet napok óta lázasan
nézek/hallgatok/olvasok. Az igazság az, hogy problémát
érzek. Nem egyik és nem másik tusakodó
fél részéről (még úgy sem, hogy
jómagam is egy független alkotóműhelyt
képviselek, és ki tudja, talán már nem
sokáig). Egészen messziről, vagy inkább mélyről
táplálkozó problémákat érzek.
Ez pedig a mentalitásunk, a társadalmi mentalitásunk
kérdése. Az a baj, hogy minden az említett
szférák között zajló hasonló
vita nem más, mint egy éppen aktuálisan zajló
meccs. Márpedig a kultúra ügye NEM egy aktuális
meccs. És nem is aktuális pénzekkel és
döntésekkel injekciózandó lázas
állapot. A kultúra ügye számomra a
következő generációkra való
áthagyományozódás kérdésköre.
Lesz-e mit, lesz-e kinek. Éppen ezért gondolataimat nem
az aktuális probléma körüljárásával
kezdem. Sokkal messzebbről. És mivel színházzal
és ifjúsággal egyaránt foglalkozom – a
magam szférájának szemszögéből.
BEVEZETŐ
Érdemi párbeszédek
hiányában minden társadalom halálra,
vagyis a nagy egésztől való elszigetelődésre
van ítélve. Márpedig ebben az országban,
a kulturális szférától kezdve bármely
más ágazatig NINCS valódi párbeszéd,
de kapaszkodjunk meg: SOHA nem is volt! Hadd kezdjem ennek az írásnak
a kibontását ezzel a provokatív (avagy pusztány
nyersen tényszerű) megállapítással. A
párbeszéd ugyanis feltételezi két, egymás
szemében egyenrangú fél (mert még az
ellenfél is az) egymást érvekkel építő
jelenlétét egy közös szituációban.
Az elmúlt évek történései (minimum
húsz év távlatáról beszélek,
ezért kéretik nem politikai felhanggal illetni) a
magyar társadalom pokoljárását jelentette
a legtöbb szférában. Erről, és messzebb
mutató problémákról szeretnék
írni.
Mára
Magyarországon (is) az egyéni szférába
beférkőzött a félelem, a bizonytalanság és
a bizalmatlanság.
Egészen messziről
indítva: a felvilágosodás kora, a civilizálódás
folyamata, a világháborúk és népirtások
sora alapvető emberi értékrendeket kezdenek ki, és
kétségbe vonják az Ember jóra való
képességét. Elbizalmatlanítanak az
állammal, a vallással, az intézményekkel,
de sőt, embertársainkkal szemben. Arra tanítanak
hosszú távon, hogy ha egyetértesz,
csatlakozhatsz (és szolgálhatsz), ha pedig nem, akkor
„lecsatlakozhatsz” (és egyedül maradsz). Európa
szellemi/mentalitásbeli alapjait a huszadik században
nem azok az eszmék vezérlik, amelyek Európa
szellemi bölcsőjének (görögség,
kereszténység) sajátjai, és éppen
ezért kollektív világmegélési
lehetőségünk, hanem azok a generált folyamatok,
amelyek egy-egy eszme elkötelezettjévé teszik az
egyént (irányzatok a művészetekben,
pártpolitika, szabad vallás, stb.). Ez egyben az egyén
szabadságával, ugyanakkor folyamatos döntéshozó
kényszerrel is jár, ami csak akkor nem teher, ha az
egyén számára biztos és átlátható
keretek között születik meg. Felelősségteljes,
önálló döntést magabiztosan csak az az
egyén képes meghozni, amelyik átlátható,
számára is felfogható rendszert sejt azok mögött
a dolgok mögött, amelyhez csatlakozik.
A deviáns és
szélsőséges csoportok megjelenése egy
társadalomban nem a társadalom elvadulását
jelzi – éppen ellenkezőleg: a rend, az átlátható
folyamatok iránti igény kétségbeesett
kiáltásai. Ilyen szempontból egyértelműen
segélykiáltásnak tekinthető egy vallási
felekezet önállóságért vívott
harca éppúgy, mint a „régi” magyar
értékrendhez visszakanyarodni vágyók
sokszor szélsőséges megnyilvánulásai,
vagy a nemi identitásukat mindenképpen csoportokba
tömöríteni vágyók törekvései.
Minden ilyen és hasonló elszeparálódást
a nagy egésszel szemben az egyén bizonytalansága
és félelme hív életre, és nem
biztos, hogy a tiltás, vagy az „ellentábor”
létrehozása a megoldás a sokszor
irányíthatatlan, öntörvényű, zárt
szigetekre szakadás megelőzésére. A megoldás
az egyénben keresendő. De honnan, milyen alapokról
táplálható ez?
Néhány,
mentalitásunkat formáló folyamatról
szeretnék egy-két kiragadott példát
felmutatni saját tanári tapasztalataimból, és
ezeket minden ponton igyekszem összekötni a színház
perspektíváival.
1.
A kisgyerekkortól
Tv-babysittert alkalmazók sokszor nem is tudják, hogy a
gyermekben 8-9 éves koráig alakul az a belső
világrend, melyeket nem valós történések,
hanem a valóságot leképező absztrakt formák
(mesék, képek, zenék és mítoszok)
alakítanak, és hogy későbbi személyiségünk
alapját éppen ennek a belső világrendnek az
elemei adják. Hogy meg tudjuk különböztetni a
jó és rossz értékrendjét, hogy
felül tudjunk emelkedni saját önző vágyainkon,
hogy VALÓBAN felismerjük a leküzdendő ellenséget,
és megtaláljuk a vele folytatott küzdelem
megfelelő és igazságos eszközeit, az nem észben,
hanem elsősorban lélekben, érzelmeink szintjén
dől el. A magyar mesevilág kivétel nélkül
mindig(!) a lélek igaz törekvéseit tanítja
szimbólumok szintjén. Lerángatni az értelmezés
szintjére teljesen felesleges, sőt, romboló hatással
bír.
A mesét nem
tanítani, hanem művelni kell(ene). Újra élő
hagyománnyá kellene válnia a családi és
intézményi szférában egyaránt. A
közös történetmesélés, a
meseszövés, a napi dolgaink narrálása
mind-mind a legfontosabb önreflexiós/feldolgozó
folyamatok közé tartozik, hiszen az allegóriák
és metaforák, az analóg történetek
világa megélt pillanatainkat emeli a tapasztalás
szintjére, de mindig csak utólag, hiszen amikor a
pillanatot éljük, akkor „benne vagyunk”, mert éppen
történik.
A mesék és
mítoszok mintákat, „lélek-lenyomatokat”
hagynak bennünk, és sokszor nem is tudjuk, hogy a
negyvenedik életévünkben minket érő
krízist azért vészeljük át, mert
megvan bennünk a „minta”, még valahonnan a
kisgyermekkorból. A színház az ókori
görögöknél azokra a közös „mintákra”
épült, amelyeket mindenki egyformán ismert. A
színház feladata nem csupán ezek életben
tartása, netán testté avanzsálása
volt, hanem a jelen kor törekvéseivel és
jelenségeivel való aktív szembeállítása
is!
A színház
nem csupán formák és működési
struktúrák viadala, hanem a mindenkori leggyorsabb
reakció is a minket körülvevő világ (szűkebb
és tágabb környezet) folyamataira. A színház
ma nem mindig építhet közös világmegélési
alapokra, hiszen a kulturális áramlás a
különböző információs csatornáknak
köszönhetően rendkívül sokféle,
eklektikus, sokszor válogatás nélküli,
tehát fragmentált világot eredményez,
amelyben a Youtube-világ milliós nézettségű
videói éppúgy benne lesznek, mint a gombnyomásra
a szobába invitálható idegen kultúrák
termékei, vagy a filmvilág és külföldi
irodalom művészi és giccses, többrétű és
kevés értelmezési dimenzióval bíró
alkotásai.
Egy életben
maradni kívánó színház nem építhet
erőszakosan és kizárólagosan a „magyar
kultúra” alapjaira, mert el kell fogadnunk, hogy mások
is nevelik gyermekeinket. Ismét csak azt tudom mondani, hogy a
tiltás és ledominálás (dobjuk ki
Rowlingot és preferáljuk Petőfit) csak még
nagyobb távolságot eredményez. Ha az általunk
fontosnak vélt értékeket át akarjuk adni,
meg kell találni a megfelelő csatornát, és nem
szembeállítani az általunk nem tetszővel. Így
ugyanis ellenséggé válik az, amit képviselünk.
De sőt, toleránsan elfogadják majd, mint egy letűnt
kor ereklyéjét – nem lesz tehát élő
szövetté, léleklenyomattá!
A független
színházi szféra éppen azért, mert
nem vall magáénak semmilyen „diktált
értékrendet”, élő tud lenni azáltal,
hogy a mában él, a mából táplálkozik,
erőteljesen jelen van a társadalmi folyamatokban, és
bár sokszor „csak” rétegeket mozgat meg, de a
legközelebb tud kerülni a társadalmi folyamatokat
éppen legaktívabban élő (azt megkérdőjelező,
ellene lázadó) réteggel – a gyermekekkel és
a fiatal felnőttekkel.
A független szó
itt nem egyszerűen azt az intézményi rendszertől való
eltávolodást jelzi, amely a finanszírozási
és működési struktúrák
különbözőségein alapszik, hanem azt a szabad
mozgást, amely lehetőséget teremt a generációk
közti kommunikáció rugalmasságának
megőrzésére. Szó sincs tehát „lila”
kísérletezésről, sem pedig „művészkedésről”,
sokkal inkább kommunikációs csatornák,
gondolkodási mechanizmusok felfedezéséről/megújításáról.
Minden kultúra
alapja a világról való gondolkodás. És
minden kultúra feltétele az egyén kultúra
iránti igényének kialakítása.
Ennek eszköze a közvetlenség, az interakció,
a valódi párbeszéd.
Egy-egy színházi
nevelési program, alternatív színházi
előadás, formanyelvi sokféleségen alapuló
bérletkialakítás, tantermi színházi
projekt rendkívül sokat tehet azért, hogy ez az
igény valóban kialakuljon.
2.
Van egy rendkívül
erősen tapasztalható folyamat, ami szintén az egyén
létbizonytalanságán alapszik. Nevezetesen, hogy
a nem átlátható jövőkép a
fiatalokban a külföldre távozás sokszor
realitást is nélkülöző vágyának
kialakulását eredményezi. Amikor fiatalokat
kérdezek arról, mik szeretnének lenni a lelkük
legmélyén, a legáltalánosabb válasz
az orvos, az állatgondozó, a művész, olykor a
tanár. Ez nem csak azt jelzi, hogy a gyakorlati jellegű
szakképzések háttérbe szorultak, és
mint Csíkszentmihályi is megjegyzi, hamarosan nem
lesznek kétkezi mesteremberek a társadalmakban. Azt is
mutatja, hogy (mondhatni salingeri úton haladva) a fiatal
társadalom nagy része egy másokról való
gondoskodni vágyással szüli meg elképzeléseit
a jövőről. Az természetes, hogy mindenki szeretne jó
állást, amivel sok pénzt lehet keresni, de a
beszélgetésekből kiderül az is, hogy ezt igazából
a családalapítás előfeltételeként
határozzák meg. Az, hogy ehhez milyen reális
lépéseket látnak kivitelezhetőnek, már
sokszor kimerül abban, hogy „sokat és jól kell
tanulnom”. Megoldást tehát egy rajtam kívül
álló létesítmény, az „ISKOLA”
fog adni, azáltal, hogy értékel majd engem.
Ez is jelzi azt a
mentalitásbeli problémát, amit hívhatunk
a magyar társadalom infantilizálódásának
is. Ennek is megvannak a nyelv által mélyen a lélekben
gyökerező mozgatórugói. Nálunk minden
olyan juttatást, amit egyfajta „segítségként”
kapunk, segélynek, adománynak, támogatásnak,
juttatásnak, hitelnek hívunk. Nem nagyon bukkan fel
például a „támogatói hozzájárulás”,
vagy „partnerségi összeg”, vagy akár a
„részvállalás” kifejezés, amelyek
mindegyike ugyanúgy jelzi a „másik” jelenlétét
az egyén életében, de nem az „apanázs-anyanázs”
effektus megerősödését hozza, ahogyan azt a
„segély” szó életre hívja.
A kereskedelmi média
évek óta olyan eszményképeket állít
a brand-építés csúcsragadozóivá,
akik látszólag fél év alatt (kb. ennyi
egy sztárcsináló műsorsorozat kifutási
ideje) válnak az ismeretlenség szürke ködéből
kiemelkedő, önmagukat (igaz, külső segítséggel)
megvalósító celebekké. Ezek az ország
„valakijeivé” váló emberek arcot kapnak
külső segítséggel, és bármennyire
hangsúlyozza is minden ilyen műsor és a benne
résztvevők, hogy mennyire az egyén akaraterején
múlik minden, már maga a jelenség is arra épít,
hogy „van valami rajtad kívül álló
dolog”, ami eldönti, leszel-e valaki, jó vagy-e, avagy
„maradj, suszter a kaptafánál”. A vágyálmok
beteljesítése külső segítség által
nagyfokú önállótlanságot, passzív,
várakozó attitűdöt erősít. A médiával
felvenni a versenyt szinte lehetetlen. Nem is kell. Van más
megoldás.
A tanórákon
kívüli és művészeti foglalkozásoknak
nem az az elsődleges célja, hogy lekösse a diákok
(közhiedelemmel ellentétben egyébként nem
nagyon maradó) szabad idejét, sem pedig hogy leendő
művészeket neveljen (művészeti iskolás diákok
jó, ha 1-1,5 százaléka marad művészi
pályán), hanem hogy megtanítson arra az
önállóságra, amelyre a társadalom
egyéb intézményei semmilyen formában nem
képesek rámutatni! A színmű, vers, agyagszobor,
festmény, babcsíra, periszkóp, sütemény,
palánta, zenemű létrehozásának aktusa a
semmiből teremtés aktusával egyenértékű,
de nem mint isteni attribútum, hanem mint az egyén ön-
és közösségi erőből történő
valamivé formálódásának
lehetősége. Kiteljesedés tehát. Vagy
önmegvalósítás. Mindegy. A lényeg,
hogy általa az egyén megtapasztalja saját magát,
és önállóságot tanul. Azt
tudniillik, hogy „saját erőmből is létrehozhatok
valamit”. Sőt, az ilyen jellegű tevékenységnek
felnőttként sem szabad eltűnnie az életünkből.
Ezáltal lehetünk ugyanis teremtők is, nem csak
teremtettek.
A művészetek
jelenléte a társadalomban ezt az önállóságot
is jelzi. Mennél sokszínűbb, sokrétűbb, mennél
változatosabb a „kínálat”, annál
biztosabban feltételezhető, hogy a társadalmi energiák
„működésben” vannak. És ezt nem elsősorban a
nézőszám, hanem inkább az „alkotószám”
alapján lehet lemérni. Tudunk rengeteg „klaszikus”
példát, ahol bizony nem a „nézőszám”,
vagy az eladott példányszám mérte a
művészi kvalitást.
Egy életképes
társadalomnak tehát arra kell törekednie, hogy
minél több alkotója legyen!!! Minél több
egyén, aki létrehoz, létrehozhat, képes
létrehozni valamit! Ezek között az alkotók
között pedig szükséges az aktív
párbeszéd. Hát ez sem volt meg nálunk
soha, a „szűk érdekkörök játszmaklikkjein”
kívül.
Márpedig a
„függetlenség” fogalma ennél többet kell
takarjon.
3.
Egy másik
alapvető, mentalitást mélyen befolyásoló
társadalmi probléma az (anyagi lehetőségeken
nyugvó) átlátható világ
leszűkülése a sokszor a puszta létminimumért
végzett robot 30 napig sem tartó időintervallumára.
Az ember nem tud rövid távú projektekben
gondolkodni. Azazhogy tud, de létalap nélkül ez
állandó versenyfutássá válik, sőt,
a túlélés metaforáját állítja
az élet helyébe. Márpedig a túlélésben
csak „én” számítok. Az, hogy ÉN
életben maradjak!
Nem arról van szó
ezesetben, hogy a magyar emberek többsége nem is tud
színházjegyet venni. Arról inkább, hogy
ha megtanulunk NEM folyamatokban gondolkodni, akkor nem tudunk
kinevelni igazán markáns generációkat
sem. Mindegyik egyedi és egyszeri lesz ugyanis, és
rendkívül nehéz később összefűzni
ezeket egy nagy egésszé. Vagy sokszor nem is lehet.
Egy pályázat
által megteremtünk egy projektet, és eljutunk
mondjuk 20 iskolába. És? Egyedi az alkalom, egyedi az
élmény. Belekóstolhatott minden résztvevő
abba, milyen is lehet ez a lehetőség. Aztán vagy
sikerül újra, vagy nem, mert vagy lesz rá hasonló
kiírás, vagy nem. Vagy ha sikerül, inkább
másik 20 iskolába megyünk, hogy ők is
megtapasztalhassák ugyanezt.
A kultúra nem tud
projektekben gondolkodni. Folyamatai hosszan tartóak,
eredménye hosszú távon mutatkozik, és az
igény a fenntartására csak hosszú távon
alakítható ki az egyénben. Ellátogathatunk
Párizsba, de attól még nem leszünk
„franciák”. Ha ott élünk is alig! Megnézhetünk
egy kathakalit, attól még nem válunk az indiai
kultúra tudójává. Ha elviszünk egy
előadást Dél-Afrikába, attól még
nem fog senki a magyar kultúra részesévé
válni, akkor sem, ha János vitézek potyognak az
égből.
Ha a világgal meg
akarjuk ismertetni a „magyar” kultúrát,
folyamatosan fel kell mutatnunk annak sokszínűségét,
nyitottságát éppúgy, mint gyökereit.
A kultúra nem csak azt jelenti, hogy „nekünk is van
egy, ami múltunkból és hagyományainkból
kifolyólag olyan, amilyen”. A kultúra azt is jelenti
(és valódi, nemzetek közötti párbeszédet
csak így lehet kezdeményezni), hogy „mi is
gondolkodunk a világról”! És így is
gondolkodunk, meg úgy is! Ettől vagyunk nyitottak a világra!
Márpedig az „így is-úgy is” világba
minden alkotó beletartozik. Az is, akit szeretek, az is, akit
nem. Az is, akit támogatok, az is, akit nem! Az is, aki szeret
engem, az is, aki nem!
A kultúra
finanszírozása tényleg nem csak az állam
feladata. De tudomásul kell venni azt is, hogy egy olyan
társadalom, melyet több mint százötven éve
nem tanítanak önállóságra, nem
nevelnek függetlenségre, nem tanítanak arra, hogy
szeresse és tisztelje, sőt, fogadja be a másságot,
és ráadásul nagyjából a családi
fizetés jelenségének megszűnése óta
nem lát mást, csak projekteket, nem képes
fenntartóvá válni!
Az igényt is újra
ki kell alakítani, de ezt is csak úgy lehet, ha alkotók
és általuk a kulturális szféra ezen aktív
szeletei eljutnak mindenhová, válogatás nélkül.
Jelenleg ugyanis még az is sűrű jelenség, hogy a
„vidéki” nem jár „Pestre”, a „pesti” nem
jár „vidékre”, a „vidéki” ritkán
jut el a „vidékihez”. Mintha nem egy országból
valók volnánk, vagy nem egy és ugyanazon ügyet
képviselnénk, ki támogatott, ki tűrt formában,
ki intézményesülve, ki önerőből.
Magyarországon az jellemző, hogy nem igazán tudunk
egymásról, kevés a műhelytalálkozó,
az sem reprezentatív, és NINCS párbeszéd.
És oskszor csatlakozni sincs kedvünk, nehogy politika
legyen az egészből.
A független színház
ügye, és a független kultúra ügye nem
lehet privilegizált törekvéssé, és
pláne nem lehet elitista mozgalommá. Ebbe az ügybe
bekapcsolandó minden, a színház elemét
akár csak érintve használó szakember,
egyén, tanár, művészeti kezdeményezés,
iskola, művészeti iskola. A „hálózat”
sokkal előbb kialakítható, mint a kultúra
szponzorok és társadalom általi fenntartása.
És hogy
megszűnik-e a magyar kultúra? Soha. Ne legyünk annyira
gőgösek, hogy „kizárólag általunk
képviselődőnek” tételezzük. A kultúráért
rengeteget tehet egy ország, egy város, egy intézmény,
egy család, egy tanár. De csak akkor, ha van egy
FOLYAMATOSAN jelen lévő világ, amibe az egyén
bekapcsolható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése