/http://www.diaknapok.hu/index.php/
a Comenius-osok
Tavaly keresett meg
először a programszervező Fejér Megyei Művelődési
Központ Művészetek Háza, hogy elvállalnám-e
ezen rendezvény zsűrizését két másik
kollégával. Örömmel mondtam igent akkor is,
és idén is.
A rendezvény
amolyan iskolák közötti Ki-Mit-Tud, ahol az iskolák
több kategóriában (zene, vers, színház, képző-, ipar-, népművészet)
mérik össze erejüket, minősítéseket
kapnak, amikért bizonyos pontszám jár, és
kategóriánként, illetve összesítve is
különböző jutalmakban részesülnek.
Igen jó hangulatú
a rendezvény, és tényleg sok diákot
mozgat megyeszerte. Én természetesen „csak” a
színházi előadásokat láttam, amelyek két
napon át szórakoztatták az odalátogatókat.
Idén két remek szakemberrel, Bakonyi Csillával a
székesfehérvári Vörösmarty Színházból,
illetve Szmodics Lászlóval az egykori Paál
István-féle szegedi egyetemi színpad akkori
tagjával követtük végig a színjátszók
bemutatkozását.
a zsűri
Nem írok külön
minden produkcióról, inkább egyes produkciók
kapcsán azokról a felvethető problémákról,
amikkel diákszínjátszás terén
érdemes vitatkozni, hiszen mi más lehetne egy szakmai
beszélgetés célja, ha nem az, hogy megpróbáljunk
tanulni egymástól, produkciókból, jól
működő és félresiklott próbálkozásokból.
Vörösmarty Diákszínpad - Csirkefej
Az egyik legfontosabb
előadás számomra a Vörösmarty Diákszínpad
Csirkefej-előadása volt. Egy remek alakítás
(Fellegi Balázs játszotta az Öregasszonyt) kapcsán
érdemes szót ejteni arról, hogy mi is kell a jó
színészi munkához. Azonosulni – de mivel? Nem
egy karakterrel, nem egy szereppel, nem egy általános
érzelemmel (ezek olyan idegen dolgok tudnak lenni), hanem
érzetek sokaságával. Miért is ne lehetne
itt megemlíteni, hogy amikor Peter Brook alakíttatja
két férfi színészével a
vénasszonyokat (Théâtre des Bouffes du Nord -
Fragments), akkor ugyanazt kapjuk, amit itt, a Felsővárosi
Művelődési Ház kopott színháztermében.
Egy orrfújás, finoman remegő kezek, rezzenéstelen
arccal, monoton módon motyogott szöveg – az öregség
végletekig reális lebontása egy fiatal test
által, valamint egy nylon-otthonka, ami a groteszk magasságába
emeli ezt a hideg/rideg realitást. Mivel ennek a csoportnak
tavalyi munkáját is láttam, illetve idén
egy másik munkát is hoztak (másik korosztályú
csoporttal), világosan megállapítható –
a csoportvezető/rendező Dr. Katonáné Kutai Erika
kiváló színház- és
színészpedagógiai munkát végez a
diákokkal. Bátrak, önfeledtek játék
közben, életképes és releváns minden
problémafelvetésük, és amikor lejönnek
a színpadról, embereket látunk, akik tényleg
kíváncsiak arra, mit is műveltek. A felhők is a
mennyország részei? című előadásuk nem
volt olyan kerek egész, mint a Spiró-darab, de inkább
csak azért, mert ott nem sikerült olyan sűrűségűre
komponálni a nagy egészt, és a hangsúlyos
jobb előre helyezett gyerekek, akik végig játszanak a
színpadon, erősen gyengítik a csoport színpadi
jelenlétét (20 percen keresztül autót
tologatni már csak álszituációként
lehet). Ez a csapat azonban színjátékos
attitűdben, felkészültségben semennyire nem marad
el a másik munkától.
Egy másik
rendkívül fontos előadás a TELEKIS Diákszínpad
Shakespeare-előadása volt, ami a maga 40 percével egy
percig nem lankadó izgalomban tartott mindenkit. Színház
volt az előadásuk, és pörgött benne minden
fiú és lány. Tavalyi Moliére-előadásuk
szintén kiváló színházi csapatot
varázsolt elénk, ezért itt is látható
– egy jó csoportvezető (Láposi Anita) keze alatt
nagy biztonságban vannak a fiatal színjátszók.
Ezt az előadást én megnézném nem ennyire
húzott formában is, mert Varró Dániel
fordítása és a 40 percre húzott történet
a végére túlpörgött, kicsit önmaga
paródiájává vált. A tragikum nem
bontakozhatott ki ebben az egyébként nagyon vitális
világban, ami súlytalanná tette a tragédiát.
A Júliát játszó lány igazi
tünemény volt, sajátos alkattal és hanggal,
de Rómeóval való viszonya rutinszerű volt,
kémia nélkül. A társulat különdíjat
kapott a legintenzívebb színjátszásért.
A Comenius Zenei Műhely
Impro előadása szép ívű munka volt egy
zenekarról, amivel történt valami (annyit tudunk
meg, hogy „nem sikerült”), és egy menedzser éppen
elküldi őket arra a bizonyos melegebb vidékre, majd az
életjáték szabályai szerint alakuló
előadásban minden zenekari tagból kapunk egy szeletet
– azt látjuk, hogy külön-külön mindegyik
tehetséges, de közösségként
működésképtelenek. Ez aktuális
problémafelvetés lehet, az előadás azonban
ennek miértjeit nem boncolgatja, inkább a játszók
nélkül maradt színpadképpel, a pusztán
az üres hangszerekkel belakott térben meghallgattatja
velünk „slágerüket”, ami jól hangzik. Az
emberben kialakul a „miért mentetek szét? Csak mert
valaki azt mondta, nem értek semmit?” érzése.
Az ürességet számomra inkább didaktikussá
teszi az angyalszerű jelenés a végén, aki
megsimítja a hangszereket, de inkább deus ex
machina-jelleggel bukkan elő, és lírai magasságba
próbálja emelni az előadást, ami ezáltal
veszít nyerseségéből.
Kleiber Ágnes két
rendezését láthattuk egy meseparódia,
illetve egy Hacsek és Sajó-villámjelenet
formájában. Ami elsődlegesen érezhető a munkák
során, hogy a csapat nagyon jól érzi magát
abban, amit csinál, és úton vannak, keresnek,
mindeközben önfeledten szórakoznak. Ez egyben a
legfőbb erénye is munkáiknak. Ami érdekes
színházi kérdés lehet, az az arány
kérdésének felvetése a váltások
kapcsán. Ezt a fesztivál legtöbb darabjában
lehetett érezni – sokszor nehézkes, döcögőssé
teszi az előadást a „jelenetváltás”, akár
sötéttel, akár térátrendezéssel
valósul meg, akár zenei betét vezet át
egyik képből a másikba. A „váltás”
nem egyszerű. A sötét sokszor mankó. Kényelmes
megoldást kínál. Pedig, ah nem engedjük
magunknak a „színpadi sötét” kényelmes
luxusát, akkor más megoldások keresése
folyamatos jelenlétre, ötletelésre ösztönzi
a rendezőt és a játszót. Olyan ez, mint az
eszközhasználat: tegyünk be egy széket, arra
le lehet ülni – csináljunk sötétet, az
alatt ki lehet menni. Néha sok a sötét, néha
túl sokáig szól az átvezető zene, néha
csak egy kört megyünk a színpadon, de azt lassan
tesszük, hogy... miért is? Teljen a műsoridő? Sokat
segít a játszók intenzitásának, ha
pörgésre kényszerítik őket. Erre érdemes
volna odafigyelni.
Ugyanezen gondolkodtam
Csertő Erika két csoportjának (Tóparti
Gimnázium és Szakközépiskola) két
előadásával kapcsolatban – mennyire szét
tudja zúzni egy-egy rossz váltás, hosszú
öltözködés az előadás ritmusát.
A Karinthy-szövegekből építkező munkájuk
annak ellenére, hogy diákokról szól és
örök érvényű iskolai problémákat
feszeget, az előadásban közreműködő fiatalok nem
igazán érezték magukénak a helyzeteket –
feszélyezettek voltak, és ki-kikandikáltak az
előadásból, megerősítésre várva,
tanárnőjük heves nézőtéri
gesztikulálásait (játék közbeni
instrukcióit???) figyelve. Bizonytalanságuknak többféle
oka lehet, de elsősorban a színpadi tér
törvényszerűségeinek nem-ismerete (irányok,
kegyes csalások a néző érdekében) adja a
pontatlanságot. Pedig nem annyira bonyolult – bal elől,
jobb elől, hátul, középen, ne fordíts
hátat (hacsak nem direktben van), ne takarj ki másokat,
stb. Vagyis annak megismerése, hogy a színház a
nézőnek születik, és ez egyben külső
nézőpontúsággal jár (megtanulni más
szemével látni a teret és magunkat). Egyszerű
gyakorlatok – formáljatok a térben közösen
betűket, írd le a neved a színpadon sétával,
szaladj balra-jobbra, stb., mindezt úgy, hogy a rendező felől
értjük az irányokat! Egy-egy ilyen játék
mozgás-alapon szerveződik, testi tapasztalattá is
válik, vagyis automatikusan építi a tudatos
mozgást.
gyerekek játszanak A felhők is a mennyország részei? című előadásban
Leszkovszki Anna a
tavalyi Ember tragédiája-adaptáció után
nem adta alább a lécet, Godot-ra vártak a
lányai, semmivel sem kevesebb humorral, mint korábbi
munkájukban. Anna játszói rendkívül
természetesek, önmagukat adják, pozitívan
civilek a színpadon (és csak néha csúsznak
át „civil civilségbe”), amit azért nagy öröm
látni, mert arra jó példa, hogyan kell használni
a diákszínjátszókat úgy, hogy az
elsősorban róluk és nekik szóljon. A Godot
mindenesetre még nagy falat, mint a rendezőtől megtudtuk,
nem is nagyon tudtak közös próbákat
egyeztetni, hiszen a lányok közül nem mindenki
tartózkodik már Sárbogárdon. Ez az
elsődleges oka annak, hogy előadásuk kiváló
pillanatokat hoz ugyan, de egészként nem formálódik
egységes előadássá. Sok a tisztázatlan
szituáció, legfőképpen az alapszituáció,
és az sem kétséges, hogy a szereplők
játékstílusa különbözik, bár
ez akár koncepció is lehet, ha ez markánsabban
megmutatkozik. Lucky figurája itt a végtelenségig
megnyomorított, öntudatlan, törékeny ember
képét hozza, a figurát játszó lány
finom, visszafogott színészi eszközeinek, semmibe
küldött, mégis fókuszban tartott tekintetének
köszönhetően.
A Puxínpad tagjai
– már tavaly kiderült számomra – igen
tehetséges fiatalok. Jó képzéseik,
tréningjeik lehetnek, és éppen ezért
szívesen látnánk őket kvalitásuknak
megfelelő munkában. Például? Zokni nélküli
előadásban. Diákszínjátszók
gyakran játszanak zokniban (gondolom az egységes jelmez
hiányában). Az Adrian Mole óta tudjuk, hogy a
zokninak közösségkovácsoló ereje van,
de nem a színpadon. Ezek a fiatalok kiváló
mozgáskultúrával rendelkeznek. Mégis,
amikor nekiindulnak a balettszőnyegen, koordinálhatatlanul
csúszkálnak, és ez óhatatlanul is
esetlenséget és esetlegességet kölcsönöz
fizikai jelenlétüknek. A legerősebb, stúdiószínházi
keretek között is vállalható, mondhatni profi
jelenlétet ebben a csapatban érzékeltem
leginkább, a választott darab és forma viszont
keveset hozott az egyéni színekből. Nem is kell, hogy
ez legyen a cél, hiszen az bizonyos, hogy rendkívül
erős a csapat kohéziója, és ebben a
csoportvezetőnek van a legnagyobb érdeme. És persze
annak, hogy ezek a diákok magabiztosan hisznek abban, amit
csinálnak. Jó őket látni.
Láttunk a
fesztiválon diák által írt színdarabot
(Téboly-doktor), vérprofi „jól megcsinált
színdarabot” krimi formájában (Comenius
Színkör), mai diákokon kicsit „lötyögő”
népszínmű-formát (a Színparódiák
csoporttól a Szabolcs Vezér Gimnáziumból),
igazi abszurdot Magyar Annamária rendezésében,
iskolai paródiát (Broadway-szökevények),
valamint villámtréfát tehetséges fiatalok
tolmácsolásában (Hild Színpad).
Ilyen alkalmakkor mindig
megerősödik bennem a következő generációba
vetett hitem, és az, hogy nem csak érdemes, muszáj
is megerősíteni az amatőr és diákszínházi
vonalat, mert frissen, naprakészen és releváns
módon közöl azonnali anamnézist arról,
hol is tartunk most a világban, vagy Magyarországon.
Arról nem is beszélve, hogy az eszközök és
körülmények hiányának, valamint a
színházi manírtól való
mentességnek köszönhetően sokszor több igazi,
kreatív színpadi megoldás születik ezekben
a munkákban, mint... de nem vállalom a megkövezést.
Még nem.
A szervezéssel kapcsolatban annyi észrevételem volna, hogy érdemes lenne arra buzdítani (vagy motiválni) az iskolákat, hogy NÉZZÉK MEG EGYMÁS MUNKÁIT, mert verseny ide-verseny oda, tanulni kell egymástól, ismerkedni kell, és színházról lévén szó, néző is szükségeltetik az előadásokhoz!!! Néhány produkció méltatlanul kevés ember előtt zajlott. Most is azt láttam, minden munkának jobbat tenne a kisebb tér - sokszor nagyszínpadra születnek kamaratérre tervezett eszközökkel előadások, amik visszavesznek a produkciók élvezeti értékéből. Vagy ez kényszer volna? Nem hiszem. A szervezők kérést teljesítenek, egy jó fesztiválnak ez előfeltétele. Az alkotó pedig ne adja alább - harcolja ki azt, amire az előadásnak szüksége van!
A fotók a FEOL, illetve a szervezők Facebook-oldaláról lettek levadászva!
A fotók a FEOL, illetve a szervezők Facebook-oldaláról lettek levadászva!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése