Próbanapló 2010.01.10.

Az erősítés és átmozgatás után párosával vagy kisebb csoportokban kezdtünk el dolgozni. A Sanyi az egyensúly fejlesztését nagyon fontosnak tartja ebben a félévben. Ezért a koordinációs és az egyensúly gyakorlatokat kell rendszeressé tenni.

A testünk határaival tisztába kell legyünk a színpadi jelenléthez, és meg kell értenünk a testünk működését minden helyzetben. A kontrollált test energiái sokkal tisztábban mozgathatók. Ahhoz, hogy intenzív jelenlét jöhessen létre, nem kell más, mint a test kontrolláltsága, a megfelelő koncentráció és a test energiáinak tudatos használata. Ezek mind a test összeszedettségén múlnak. Vegyük például a pénteki tornatermi kézenállás és szaltó tanulás gyakorlatait. Nem azért szeretnénk ezeket a torna gyakorlatokat elsajátítani, hogy ezentúl szaltóval színesítsük a párbeszédeket, hanem azért, hogy a testünkben legyen a kézenállás és a szaltózás lehetősége. Extrém helyzetekbe kell hozni a testet, hogy megtanulhassuk mit jelent irányítani az izmainkat, és nem reflexből vagy spontán használni.

Emeléses gyakorlatokat csináltunk, amelyek arról szóltak, hogyan tudunk együtt dolgozni úgy, a testünk megterhelés alatt állt, és közben egymásra is kellett figyelnünk és a saját testünk működésére is.

Ezek után improvizációs gyakorlatokat kaptunk. Egy kisebb, "intimebb" térben dolgoztunk, ahol Sanyi a stúdió színház lényegéről beszélt. Egy intim térben a nézővel nem szabad megbontani azt az egyensúlyt ami ahhoz fontos, hogy a néző és a színész is biztonságban érezze magát. Ezért is fontos fokozottan a koordináltság. Lehet hihetetlenül intenzív a mozgás, mert ha a néző érzi, hogy a színész kontrolláltan mozog, akkor nem lehet baj. A hatás eléréséhez a testi jelenlétet hangsúlyozta. Szöveg nélküli improvizációs gyakorlatokat kaptunk, zenére, megadott szituációval. Az egyik feladat a táncos elemek beépítése volt, ami azért okozott néhányunknak gondot, mivel valamelyik testrészünk még nem elég oldott. Kiderült, hogy a test egészének oldott használata nem is olyan egyszerű. Szóval, felkészülés kb. 20 másodperc...ötletekben nem volt hiány, de a feladatokat nem mindig sikerült megadott instrukciók alapján végezni. Viszont az egy évvel ezelőtti hasonló gyakorlatokhoz képest a Sanyi szerint mindenki hatalmasat fejlődött. Ezt mi magunk is éreztük egymáson is. Azért lehetséges ez, mert az elmúlt egy év arról szólt, hogy tanuljuk meg a testünket energiák mentén mozgatni. Például ilyen gyakorlatok segítették a fejlődést: a test kap egy impulzust, és mi történik annak következtében, vagy az irányokról szóló gyakorlatok, amik megtanítottak arra, hogy mit jelent a színpadi irányok használata akkor, ha ki akarok fejezni valamit. Legyen az koreográfia vagy próza.
A végén összegzésként a Sanyi külön-külön reflektált mindenki munkájára. Lényeges pontja a próbának, mert kell, hogy mi magunk is a próba után (akár másnap, akár utána egész héten)gondoljuk át mit tapasztaltunk, és értékeljük, és ehhez kell a külső szemlélő összegzése is. E lépés nélkül nincs fejlődés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése