Ismét Őszi Dionüszia!

Szeptember 18. és 22. között a kultúráé volt a főszerep Pápán, hiszen idén ismét városunk asztalának terítékére került az Őszi Dionüszia elnevezésű alternatív alkotóközösségek fesztiválja. A rendezvény öt nap alatt több száz érdeklődőt vonzott, kicsiket és nagyokat, sportolókat, graffytiseket, zenészeket és színjátszókat egyaránt. Az első nap szakmai megbeszéléssel indult, ahova határon innen és túlról is rengeteg érdeklődő, közművelődési szakember és drámapedagógus érkezett. Délután Dr. Vekerdy Tamás tartott előadást a problémamegoldásról.
Csütörtök délután a gyermek és a diákszínjátszók mutatták be tavaly készült előadásaikat. Szintén ezen a napon tartották a júniusi Szigeti veszedelem című összművészeti bemutató felvételének vetítését, majd ezt követte a Ribillio Andante Jazz Quartett koncertje. Pénteken 4 drámapedagógus, név szerint Tóth Szilvia, Sárosi Gábor, Tárnoki Márk és Pap Gábor tartott külön-külön egy-egy workshopot, ahol a diákok különféle színházi gyakorlatokat sajátíthattak el. A nap fénypontjának a Teleszterion Színházi Műhely és a Soltis Lajos Színház közös munkájának gyümölcse, a Bűn és bűnhődés bizonyult Komáromi Sándor rendezésében, ahol a kamaratér végül túl szűkre sikerült a nagyszámú nézőközönség befogadására. Szombat délután egy csomó érdekes programban vehettek részt a főtérre látogatók, ugyanis a „Miénk itt a tér” nevű program keretében volt viking sakk, egy kis zsonglőrködés, tánc, és még sok más. Ezt követte a Magyar Dráma Napja, ahol a vendég Háy János író volt. Este pedig a Dionüszia szertartás vette kezdetét, ahol eleinte a Teleszterion Színházi Műhely tagjai tűzszínházi eszközökkel alapozták meg a remek hangulatot, majd bárki, akinek kedve volt részt venni egy kis táncban csatlakozhatott. ( íme egy felvétel: http://www.youtube.com/watch?v=MYn4ijz9LQ8 )A fesztivál utolsó napján az S.K. Társulat Black Comedy című előadása, majd a Teleszterion Szélkötő Kalamona című tűzszínházi produkciója zárta az Őszi Dionüsziát.
Nagy Patrícia
Veres Péter

 A II. Őszi Dionüszia Pápán

A Magyar Dráma Napját a Senák nyitotta
A diákszínjátszók napján a Log Out
Bűn és Bűnhődés koprodukciós előadás (Soltis Lajos Színház és a
Teleszterion Színházi Műhely előadása)
Idén szintén öt napon keresztül tartott az Őszi Dionüszia, ami második alkalommal került megrendezésre Pápán. Mind résztvevőként, mind pedig segítőként mondhatom, hogy én remekül éreztem magam. Csütörtökön, amely a színjátszók napja volt, nevéből is könnyen ki lehet, hogy a gyermek és diákszínjátszó csoportok mutatták be tavalyi munkáit. 14.00 órától láthatták az érdeklődők a TheaTürr Csalóka Péter című vásári komédiáját, majd bemutatkozott a Weöres Egyes, a No komment és a Csóti suhancok is. 16.00 órától pedig a diákszínjátszók vették birtokba a teret. A három csapat, név szerint a NemArt, a PSG Színkör és a TheaTürr is lehetőséget kapott előadásuk bemutatására. Ezt a Szigeti Veszedelem vetítése követte majd a nap Ribillio Andante Jazz Quartett zenélésével ért véget . Igaz, hogy kissé kevesen voltunk a koncerten, de aki velünk tartott, tanúsíthatja, hogy ez sem gátolt minket a bulizásban. A pénteki nap a szakmáé volt, ugyanis a diákszínjátszók, név szerint a PSG Színkör, a TheaTürr és a Színjátszma csapatok tagjai 4 drámafoglalkozáson vehettek részt. Négy tréing, négy különböző workshop. Az elsőt Tóth Szilvia tartotta, majd őt követte Sárosi Gábor, Tárnoki Márk és Pap Gábor. Ezen a napon került bemutatásra Pápán először a Teleszterion Színházi Műhely és a Soltis Lajos Színház közös előadása, a Bűn és bűnhődés is, ami nagy érdeklődést keltett az emberekben, ugyanis annyian voltak kíváncsiak a bemutatóra, hogy a kamaratér kicsinek bizonyult. Azt hiszem egy néző sem bánta meg, hogy eljött, ugyanis a műsor tényleg remek! Nekem legalábbis nagyon tetszett. A darabot egy vacsora és egy fergeteges buli követte az Esti Kornél kávéházban. Szombat délután miénk lett a főtér, ugyanis a fesztivál „Miénk itt a tér” című programján lehetőségük nyílt az arra látogatóknak zsonglőrtányérok tanulására, viking sakkra, tánc, ördögbot és a tűzmeteor használatának megtanulására, és még egy csomó érdekes programra. Ezt követte Magyar dráma napja, ahol a vendég Háy János író volt. Este pedig a Dionüszia szertartás vette kezdetét, ahol kezdetben a Teleszterionosok egy kis tűzszínházzal szórakoztatták az embereket, majd egy nagy közös bulival folytattuk. A fesztivál utolsó napján az S.K. Társulat Black Comedy című előadása, majd a mi Szélkötő Kalamonánk zárta a második Őszi Dionüsziát.
 


Veres Péter




Az idei Őszi Dionüszia (összművészeti fesztivál és műhelytalálkozó a Teleszterion Színházi Műhely, Pápa városa és a pápai JMSZK szervezésében) egy esős, igazi borús nappal, bár annál vidámabb és kellemesebb hangulatban telt el! Kit érdekel, hogy esik és fúj odakint, ha  a pápai JMSZK falai között éppen szakmai nap zajlik olyan fontos kérdésben, ami ma mindenkit kell, hogy érdekeljen.

Nevezetesen a fiatalokkal történő problémamegoldás színtereiről. Hallhattunk előadást a művészetoktatási lehetőségekről, nehézségekről, sikerekről, egyszóval egy művészetoktatási intézmény mindennapjairól. Az előadást Csabai Tibor, a Magyarpolányi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény egyik alapító tagja tartotta. Kiderült, hogy minden kihívás ellenére érdemes küzdeni, mert a gyermekek fejlődésének igen fontos alappillére a művészetekkel való találkozás, és ez az intézmény ezt hivatott képviselni. Hallhatunk továbbá a Kecskeméten működő, jól szervezett Ifjúsági Otthon és Drámapedagógiai Műhely működéséről, továbbá betekintést nyerhettünk a szabadkai és zentai művelődési intézetek inspiráló erejű munkájába. Majd drámafoglalkozások prezentálásán vehettünk részt , hallhattunk arról, hogyan lehet tanítani a dráma eszközeivel (Őrsujfalu-És!?Színház), kaphattunk ízelítőt abból, milyen életkorban milyen eszközei vannak a drámának a gyermekek megszólításához (Árvai Mari, Tegyi Tibor és Komáromi Sándor csoportjai). Ezek után a Teleszterion Színházi Műhely Semmi című előadását és a hozzá kapcsolódó drámafoglalkozást nézhettük meg. A darab szorosan összefüggött mondanivalójában a szakmai nap témájával. A kamaszkori dilemmák egy súlyos kérdését feszegette: vajon érdemes küzdeni azért, amiben hiszünk? Jelent valamit a világnak az egyén és az ő egyedi problémái? Figyel ránk (fiatalokra) egyáltalán valaki, ebben a képmutatónak tűnő világban?stb... A tartalmas és elgondolkodtató délelőttöt és délutánt Perényi Balázs drámatanár humorral és játékkal teli prezentációja zárta. Témájában a színházi eszközökkel való problémamegoldás kérdéseit feszegette. A napot Dr. Vekerdy Tamás előadása "koronázta meg". Oldott, tanulságos és rendkívül TARTALMAS nap volt ez, melyet reményeink szerint még négy ilyen élménydús és tanulságos nap követ! 
A mai nap részletes plakátja a következő volt:





Bűn és bűnhődés alkotófolyamat Celldömölkön

Két színházi csoport munkálkodik egy célért, immár tizedik napja, Celldömölkön. A Soltis Lajos Színházban. A Teleszterion Szinházi Műhely és a Soltis Lajos Színház koprodukciós alkotása készül, melyhez a rendező (Komáromi Sándor) Dosztojevszkij Bűn és Bűnhődés című regényét adaptálta színpadra.
A munkafolyamat érdekessége abban rejlik, hogy a két csoport éveken át látta egymás munkáit különböző fesztiválokon, és a "hajlandóság"a közös munkára mindkét csapat részéről világos volt. Végül körvonalazódott, hogy mit kellene színpadra tenni, kik legyenek a játszók, csak a mikor kérdése vált egyre nehezebben egyeztethetővé. Mindkét csapatnak megvannak a maga elfoglaltságai és kötelezettségei, ezért az elmúlt év során nem sikerült kettőnél több közös hétvégi tréninget szervezni. Talán emiatt indult  a tábor kicsit zötyögősebben. Tehát  a részletek:

 Július 15-én kezdődött a tábor szövegértelmezéssel, olvasópróbával, a Soltis Lajos Színház az otthonosan berendezett előterében.Itt kiderült, hogy vannak olyan pontok a szövegkönyvben, amik akár vita tárgyát is képezhetik a játszók és a rendező között. Ez még izgalmasabbnak ígérte a folyamatot, hiszen a vita pezsdíti az elmét.
Másnap egész délelőtt érzetjátékokat játszottunk. A csapat közösen dolgozott a térben, zenére vagy anélkül, a Sanyi kívülről határozta meg a hangulatot, vagy képet, amit látni szeretett volna. beszéltünk az állapotszerűségről és a jelenlétről. Miben más létezni egy állapotban a színpadon (élvezetes e a nézőnek, kényelmes e a játszónak, valóban benne van e a játszó abban amit megformál), és miben más akciókkal és reakciókkal élni a közeg felé. Arra jutottunk, hogy az állapot könnyen kiürül, viszont igazán jól akkor járunk, ha a kettő együtt van jelen a színpadon. Az állapotot bármikor elő kell tudni rántani egy jelenethez, és abba kell beleilleszteni a figurát.
Az ebédszünetben kiderült, hogy személyes és szakmai okok miatt három játszó kiszáll a próbafolyamatból. Döbbenet fogadta a  hírt és egy nagy beszélgetés lett a nap lezárása. Szövegkönyv átszervezés, a munkafolyamat újragondolása következett.
Végül a Sanyi átszervezte-rendezte a szövegkönyvet, összedugtuk a fejünk, improvizáltunk, és elkezdett kialakulni a játékok alapján, mi is lesz ebből. Az első néhány nap nagy vívódásokkal és zűrzavarral telt, mert más kommunikációs síkon létezik, és más munkatempóval, két külön stílushoz szokva dolgozik mind két társulat. A csoport dinamika is más szabályokon nyugszik, és az egyéni játékmódot is fel kellett térkélpeznie Sanyinak. Ez egy lelki síkon fárasztóbb folyamatot eredményez, de az egymásra való kíváncsiság, a kísérletező szemlelétmód és a színház szeretete mára már teljesen feloldotta ezt. Az egyéni küzdésekkel pedig dolgozni kell, és szép lassan tisztulnak a viszonyok, és a két külön csoportdinamika eggyé válhat.



Végül Sanyi kezd annyira összhangba kerülni a térrel, hogy teljesen harmonizál a függönnyel...:)

A munkafolyamat nemhogy nehéz, de nagyon mély és sok, nagyon sok feltárni valót rejt magában.

Sanyi alapvetően azt kérte, dolgozzunk úgy, hogy képekben gondolkodjunk, az intenzitásunk olyan legyen, ami színpadon megállja a helyét és hangoljuk össze a partnerekkel a színpadon. Emellett hangban és testben a figura vezessen és legyen pontos  szituáció ismeretünk szándékok és irányok mentén. Ne használjunk "mankókat" tehát ne abban jöjjön ki a feszültség, hogy valódi csapkodások és indokolatlan üvöltözés és összehangolatlanság keletkezik a térben. Nem ettől lesz intenzív a játék. Annak ott, belül a színész minden sejtjében kell megszületnie, egyszerre, az egész testében...és a feladatra kell fókuszálnia....és a partnerre, és a térre...ezer füle, ezer szeme, egy összpontosított teste van egy embernek, aki a színpadra lép. És akkor játszik. Ezt mind olyan küzdés, ami kifáraszt és felemel is egyszerre.

A darab íve már stabil, vannak még pontatlanságok és hiányosságok, de azt hiszem az érési folyamat beindult és megállíthatatlan. Ennyit még a Mónit (Kovács Mónika-rendezőasszisztens) nem láttam körmölni, (vagy csak nekem tűnik így?) De annyi a feladat és olyan összetett ez a szövegkönyv...meglátjuk pénteken a "nyers" munkabemutatóhoz mit szól a mi kedves első közönségünk! Izgalmas beszélgetés lesz utána, kíváncsian várjuk:)


Alkotótábor volt Pápán

(A fényképek kattintásra nagy méretet öltenek)

A Jókai Mór Művelődési és Szabadidőközpont szervezésében idén először került sor napközis színjátszótáborra, melynek örömmel vállaltam el vezetését. Mindössze a délelőttök szóltak a dráma- és színjátékos foglalkozásokról, délután változatos programok várták a gyerekeket, mint a celldömölki Kemenes Vulkán Park látogatása, kirándulás a Fertő-tavon, strandolás és legelső nap a mozi. A hétfői bemelegítés után „ismerkedős délelőttöt” tartottunk (vége-hossza nem volt a bemutatkozós, „Mi lennél, ha…”, „Ez a fülem…”-típusú játékoknak. Egy szempillantás alatt múlt el a délelőtt, és kezdődött a filmvetítés a színházteremben, nagyvásznon. Pete Docter és Bob Peterson Fel! című animációs filmje tárult elénk. Milyen szerencse – gondoltam –, hiszen a film nagyszerű lehetőséget nyújt néhány ismert és jól működő játék, sőt, akár egy komplett feldolgozó-foglalkozás megtartására is.
Így hát kedden reggel máris belefogtunk egy klasszikus „szerep a falon” játékba, melyben a karaktereket a táborban résztvevő diákok rajzolták meg. Az alábbi képeken a tulajdonsággyűjtős feladat eredménye is látszik.
Ezzel a hátszéllel már könnyedén sikerült állóképben ábrázolni a film szereplőinek viszonyrendszerét. Építő jellegű viták azért akadtak, például, hogy a negatív szereplőket (akik már eleve kérdés, hogy tényleg gonoszak-e) inkább közel, vagy távol ábrázoljuk a főhősöktől.
A gyerekek különböző állóképeket alkottak még a szerintük legfontosabb jelenetek alapján, melyek között a filmbéli konkrét jelenetek lemásolásán túl szerepeltek olyan fogalmak „ábrái” is, mint a házasság vagy az elmúlás. Talán már egyikünk sem emlékszik, kinek az ötlete volt az, hogy a film alapján készülő mini-előadásunk egy zsibongó utca képével induljon.
Majd a Fel! mondanivalójáról szóló ölre menő vitával folytatódjon.
Hogy ezt követően megidézhessük előbb a szereplőket,
majd az ő kalandjaikat, végül pedig néhány fontosabb képet egy korábbi feladat alapján.
A gyerekek és a szülők visszajelzése alapján mindenki jól érezte magát ez alatt a tömör színházi hét alatt, így most már együtt várjuk a folytatást! :D

Kása Ferenc