Éles és gyors sikoly

Most már több mint egy éve foglalkozunk Siobhan Dowd Éles és gyors sikoly című könyvével, illetve annak színpadra állításával. Már túl vagyunk egy zártkörű premier bemutatón, és 4, pápai középiskolás diákoknak játszott előadáson. Mégsem tudom azt mondani, hogy kész van a darab. Mindig változik, mindig más részleteket fedezünk fel benne, ami pontosításra szorul, vagy nem foglalkoztunk vele eleget.
Az előző évben azzal kezdtük a próbafolyamatot, hogy elolvasta mindenki a regényt. Ismétlem MINDENKI(!). Már ezt is egy jó jelnek fogtam fel. Mindegyikőnket megragadta a történet. Nagyon sok nehéz kérdést feszeget, olyanokat, amik fontosak, mégsem „merünk” beszélni róla. Sajnos sok a tabu a világunkban, és ezt megtaláltuk a történetben is.
Elsőre megérintett a főszereplő lány, Shell sorsa. Nem ismerjük meg pontosan a belső világát, én mégis azt éreztem, hogy értem őt… Mikor kiderült, hogy az én feladatom lesz megformálni őt, megijedtem. Ez volt az, amitől az elolvasás óta tartottam. Kihívásnak fogtam fel, nem lehetetlennek. Shell „segítségével” jobban megismertem magam, és ezt minden sablon nélkül merem kijelenteni. Olyan érzelmi mélységekbe vitt el engem, ami… ami… huu, igen. Szóval eszméletlen.
A próbák során úgy érzem, hogy közelebb kerültem a többiekhez, mint eddig valaha. Némely gyakorlatkor szinte szavak nélkül sejtettem egy-egy ember gondolatait, és éreztem az érzéseiket. Egyszerre volt csodálatos és fájdalmas. Sokat beszélgettünk a tapasztalatainkról. Maga az előadás létrehozása lassan indult el. Talán nem mertünk játszóként igazán elmerülni ebben a sáros, mocsáros regénybeli társadalomban. Miután viszont túllendültünk ezen, egyre szebben kirajzolódtak az egyéniségek és a viszonyok. Érdekes, arról is szó esett egyszer, hogy korábban tudtuk, értettük, hogy melyik helyzetekben kell zavarban lenni, undorodni, vagy hasonló, de amíg próbákon nem tapasztaltuk meg kicsit valóságosabban az érzést, addig csak felszínesen eljátszott dolgok maradtak. Utána viszont sokkal természetesebben tudtuk előadni a jelenetben.
Sok tapasztalatot szereztem, és rengeteget tanultam ebben az évben az előadásnak köszönhetően. Örülök, hogy a nehéz időszakok ellenére nem adtuk fel, és folytattuk. Együtt. Közös erővel. Nem beszélve Sanyi, és Dia támogatásáról. Nagyon sokat segítettek nekünk, és nem hagyták, hogy a kevesebbel is beérjük.

Remélem az Éles és gyors sikoly sokáig játszható munkánk lesz.
Bércy Maja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése